سوال:
حدیث کِساء از حیث سند و دلالت چگونه است؟
جواب :
۱-اصل داستان کِساء امر مسلمی است اینکه نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین علیهما السلام را تحت کِساء جمع کرد و فرمود
«اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»
خدایا اینان اهل بیت من هستند از آنها پلیدی را دور کن و آنها را پاک گردان
در منابع معتبر شیعه و سنی آمده است
به عنوان نمونه کتب شیعی مانند
دلایل الامامه طبری ص۲۱
مجمع البیان طبرسی ج۸ص۵۵۹
و منابع اهل سنت مانند
صحیح مسلم ج۱۵ص۱۹۰
مسند احمدج۷ص۴۱۵
۲-آن چیزی که به عنوان حدیث کِساءمطرح است در منابع معتبر ذکر نشده است و مرحوم شیخ عباس قمی نیز آنرا در مفاتیح ذکر نکرد بلکه دیگران بدان اضافه کردند
۳- آنچه در این حدیث وجود دارد خالی از غلو است و همچنین در آن چیزی که مخالف اعتقاد شیعه باشد وجود ندارد
۴-به نظر می رسد آنچه در آخر این حدیث هست که هرکس خبر مارا در محفلی بگوید مراد ذکر و یاد اهل بیت علیهم السلام است که در کتب روایی روایات درین باره وجود دارد
چون
اولا: یاد اهل بیت علیهم السلام مصداق آشکار تعظیم شعائر الهی است
مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَاِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛(حج:۳۲)
هر كه نشانهای خداوند را بزرگ بدارد، آن از تقوا و پرهیزگارى دلهاست
ثانیا در روایت آمده است
یكدیگر را ملاقات كنید و از احادیث ما بگویید؛ چرا كه حدیث ما جلابخش قلوب است. همانا دلها، چونان شمشیرها، زنگار میگیرند؛ جلا و صیقل دلها به ذكر حدیث است
عن رسولُ الله(صلى الله علیه وآله):
تَذاكَروا وَتَلاقُوا و تَحَدَّثُّوا فَاِنَّ الْحَدِیثَ جَلاَء الْقُلوُبِ. إِنَّ القُلوبَ لَتَرینَ كَمَایَرینَ السَّیْف جَلاَؤُها الْحَدِیثُ.
( بحارالانوارج۱ص۲۰۲)
۵-به نظر نمی رسد خواندن حدیث کِساءاز نظر شرعی مشکلی داشته باشد
هرچند بهتر است به عنوان خبری که از معصوم نقل شده بدان نگاه نشود
بلکه به عنوان یک رویداد تاریخی که ذکرفضائل اهل بیت علیهم السلام است خوانده شود
https://eitaa.com/jorenab