🔺آیا
#اهل_ایمان خوش دارند صدهزار برابر ضمانت شده را وانهاده و خود را در
#یومالدعا با دعایی كه نمی دانند مستجاب خواهد شد یا نه مشغول کنند؟!
✨علی بن ابراهیم از پدرش نقل كرده: عبدالله بن جندب را در موقف حج (ظاهراً عرفات) دیدم، بهتر از او كسی را در آن جا ندیدم، دست به آسمان برداشته مرتب دعا می كرد و اشك چشمانش بر صورتش جاری بود و به زمین می ریخت چون مردم از وقوف برگشتند، گفتم یا ابا محمد! من بهتر از موقف تو ندیدم. گفت: به خدا قسم دعا نكردم مگر برای برادران مؤمن، چون ابوالحسن موسی بن جعفر (علیه السلام) به من فرمود:
هر كه برای برادر [خواهر] مؤمنش در پشت سر دعا كند، از عرش ندا می شود:
آگاه باش برای تو صد هزار برابر آن است
«و ذلك ان اباالحسن موسی بن جعفر (علیه السلام) أَخبرنی انه
من دعا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ اَلْغَيْبِ نُودِيَ مِنَ اَلْعَرْشِ وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِهِ » من خوش نداشتم صد هزار برابر ضمانت شده را بگذارم برای یك دعایی كه نمی دانم مستجاب خواهد شد یا نه. 🤲
📗 كافي: ج ۴ ص ۴۶۵ كتاب الحج.
🔺واضح است چنانکه میدانید در باب کاربرد
لِأَخِيهِ :
قاعده تغلیب در زبان عربی کاربردهای متعددی دارد. تغلیب جمع بر مفرد، مذکر بر مؤنث، اخفّ در تلفظ بر اثقل و اشرف بر غیر آن از این موارد هستند.
برای مجموعهای مرکب از مذکر و مؤنث در زبان عربی لفظ مذکر به کار میرود حتی اگر تعداد زنان بیشتر از مردان باشد . در آیه «و کانت من القانتین» قنوت صفتی مشترک بین حضرت مـریم سـلام الله علیها و مـردان صاحب قنوت است ولی در مقام بیان، از لفظ مذکر استفاده شده است.
#جنسیت_و_زبانقرآنوروایات
🌷🤲🇮🇷🤲🌷