🍏نوشیدن ته مانده آب مؤمن امام صادق، علیه السلام فرمودند: «مَنْ شَرِبَ سُؤْرَ الْمُؤْمِنِ تَبَرهکاً بِهِ خَلَقَ اللّهُ بَیْنَهُمَا مَلَکاً یَسْتَغْفِرُ لَهُمَا حَتّى تَقُومَ السّاعَۀُ» «هر کس نیمخورده (اضافه) آب برادر مؤمنش را به عنوان تبرک بنوشد خداوند در میان آنها فرشتهای میآفریند تا روز قیامت برایشان طلب مغفرت مینماید. 🌿قیدهایی در روایات «سؤر المؤمن» آمده است که اشکالاتی که میتوان مطرح کرد را برطرف مینماید: 1. ایمان و تبرّک: از این دو قید میتوان فهمید که این کار به صورت مطلق مستحب نیست؛ زیرا آنچه به آن سفارش شده، خوردن یا آشامیدن نیم خورده غذا یا آب فرد با ایمان، آن هم به قصد و نیّت تبرّک است؛ لذا برخی از فقها در ذیل این روایات تعبیر «استحباب التبرک بسؤر المؤمن» را دارند؛ یعنی مستحب است تبرک جستن به ته مانده غذای مؤمن. 2. طلب شفاء: از این قید هم به دســت میآید که خوردن یا آشــامیدن ته مانده غذا یا آب فرد با ایمان، به قصد و طلب شفاء و درمان (استشفاء) باشد. پس، اگر اینکار به نیت تبرّک و شفا انجام شود، به جهت معنوی، ممکن است برخی آثار و ضررهای مادی بی اثر شوند. در نهایت به این نکته نیز باید توجه داشـت که دهان مؤمن واقعی به دلیل رعایت امور بهداشتی برگرفته از آموزه­های اسلامی چون مسواک، قرقره آب، استفاده از نمک و ....، کمتر دچار آلودگی چندانی است که موجب انتقال بیماری­ها شود. امام صادق، علیه السلام میفرماید: «سُؤْرُ الْمُؤْمِنِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِینَ دَاء». نیم خورده و ته مانده غذای مؤمن درمان [و امان] از هفتاد نوع درد است. فقهای بزرگوار نیز به این روایات اعتماد کرده و فتوا به استحباب خوردن نیم خورده و ته مانده آب یا غذای مؤمن داده اند. 💚به قید مؤمن دقت بفرمایید... 🍏إن شاء الله که از مؤمنین واقعی باشیم.