⭕️استفاده از تکنیک ترور در جریان غصب خلافت 💢شگرد ترور در برگیرنده درجات متعددی از ایجاد نگرانی و دلهره و ترس تا قتل و کشتار فیزیکی و ترور شخصیت است. ترور به معنای تلاش حساب‌گرانه و ناگهانی برای ایجاد وحشت و با انگیزه تأثیرگذاری در راستای هدف می‌باشد. قتل، جرح، تهدید عملی افراد بی‌گناه و ارعاب آنان برای رسیدن به اهداف سیاسی همگی از اقسام تکنیک ترور به‌شمار می‌رود. ترور نوعی اعمال خشونت با اهداف سیاسی و روانی است. اما نوع دیگری از ترور وجود دارد که به‌جای بهره‌گیری از قدرت خشونت و تخریب فیزیکی یا مخدوش ساختن چهره سوژه مورد نظر به دنبال بی‌اعتبار ساختن و کاهش نفوذ آن است. از این نوع ترور که گاه ممکن است همراه خشونت و ظلم باشد، برای بی‌اعتبار ساختن شخصیت‌های مؤثر در حکومت‌های معارض استفاده می‌شود. "دونالد جی هانی" معتقد است که ترور شخصیت، تلاش حساب‌گرانه و عمومی برای ایجاد وحشت از طریق عملی سمبلیک است که متضمن به‌کارگیری یا ترساندن از نیرویی مهلک و غیرعادی و با انگیزه تأثیرگذاری در راستای یک هدف گروهی و فردی است. بنابراین در این تکنیک طراحان با اعمال رفتارهای خاص، باعث ایجاد وحشت و نگرانی می‌شوند. سرانجام با ترور شخصیت افراد بی‌گناه به اهداف سیاسی و روانی خود دست می‌یابند. 💢در عصر حضرت زهرا(س) پس از مخالفت جمعی از مسلمانان و انصار، گردانندگان سقیفه با تسلط بر اوضاع، برای بیعت به سراغ بزرگان صحابه آمدند و وقتی برخورد قاطع و صلابت آنان را مشاهده کردند، مخالفان خود را ضرب و شتم نمودند. ابوذر، سلمان و مقداد را آن‌گونه زدند که از سلمان نقل شده گردنش همچون غده‌ای ورم کرده بود و اگر حضرت علی(ع) به دادش نرسیده بود به‌یقین کشته می‌شد. 👤 "سعد بن عباده خزرجی"، بزرگ خزرجیان را به جرم مخالفت در بیعت و اینکه گفت جز با علی با کسی بیعت نمی‌کنم را مورد ضرب و شتم قرار داده و از مسجد بیرون انداختند 👤"بریده اسلمی" را هم مورد ضرب و شتم قرار داده و از مسجد بیرون انداختند، زیرا در مسجد اعتراض نموده که حدیثی که نقل کردید مبنی بر اینکه خلافت و نبوت در یک‌جا جمع نمی‌شود دروغ است و به همین علت در شهر شما سکونت نمی‌کنم 🔺حتی حضرت علی(ع) را هم تهدید به قتل نمودند و تنها حضرت زهرا(س) بودند که مانع این کار و فدایی حضرت علی(ع) شدند. پس از شهادت حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) از سیاست ترور در امان ماند زیرا که پیامبر او را وصیت به تقیه نمود. در راستای این سیاست به گوشه‌نشینی و اعراض از خلافت روی آورد و به آباد کردن نخلستان‌ها و باغ‌های مدینه پرداخت و حتی نام فرزندانش را نام خلفا نامید و در برابر اجبار آنان دخترش را به عقد آنان درآورد. در مصاحبت و یاری در مشکلاتشان و در مسائل قضائی و حکومتی شرکت می‌کرد و به آنان اطمینان داده بود که به علت درخواست پیامبر با آنان درگیر نشود. 💢علاوه بر ترورهای فیزیکی و تهدید علیه مخالفان با تبلیغات وسیع خود شخصیت خاندان پیامبر را در اذهان مردم مدینه منفی جلوه دادند. با این تکنیک و شگرد بود که توانستند مانع از نفوذ اهل بیت و حاکمیت آنان شوند و مردم را ساکت و منزوی سازند.