#ویژه
⭕️یهودیان مخفی (آنوسی) به مثابه یک سازمان اطلاعاتی
دراولین کنفرانس مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی که در لسآنجلس برگزارشد، فیلم مستندی باعنوان یهودیان_مشهد نمایش داده شد.
مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی این فیلم را باهمکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی و موزه_دیاسپورا تلآویو تهیه کرده بود.
دراینجا، قسمتهایی ازگفتار متن فیلم رابه نقل ازجلد۱ کتاب یهودیان ایرانی درتاریخ معاصرمی خوانیم:
"اولین برنامه مسلمان شدن مراسم تغییرنام درداخل مساجدبود.برای یهودیان جدیدالاسلام تمام مراحل زندگی به دوصورت مختلف انجام میگردید: درخارج ازخانه، مسلمان ودرپستو یازیرزمین خانه، یهودی."
در این فیلم مستند هم چنین امده است:
" آقای حکیم یک یهودی مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی) است و میگوید: «به هر نوزاد یهودی از همان سالهای اول تولد چنین تفهیم می شد که در یک وضع بحران استثنایی قرار دارد و باید یک زندگی دوگانه داشته باشد.
به ما گفته می شد در مقابل غیریهودیها نباید
اصلا از رویه زندگی داخلی خود صحبت کنیم.
این رازداری مطلق ازروزی که بچه ها عقل رس میشوند طبیعت دومشان گردید. به این ترتیب همه یهودیان جدیدالاسلام دونام داشتند: مثلا اسم مسلمانی پدربزرگ من شیخ ابوالقاسم بود واسم عبری اش بنیامین.اسم مسلمانی پدر من ابراهیم واسم عبری اش آبراهام بود.
مرا در خارج خانه موسی صدا می کردند و ا سم داخل خانه من موشه بود. در دوران زندگی پدرم بسیاری از یهودیان، اسامی غلیظ مسلمانی داشتند."
حکیم می گوید:”خانواده حکیمی و بقیه خانواده های مشابه که رهبران جامعه یهودی
بودند، با مسلمانان روابط نزدیک و صمیمانه ای داشتند.
برخی از آنها حتی به سفر مکه هم رفتند وحاجی شدند و حجرالاسود را طواف کردند.هرکس به مکه می رفت لقب حاجی می گرفت ."
از ویژگی های یهودیان مخفی مشهد، مسلمان دو اتشه شدن برخی ازانها بود:
"مصاحبه گر از اقای حکیمی می پرسد:" افراد خانواده شما خیلی بیش از دیگران تظاهر به اسلام میکردند...
تا انجایی که حتی بقیه یهودیان مشهد نسبت به شما مشکوک شده بودندکه ایا یهودی جدیدالاسلام هستید یامسلمان دوآتیشه ؟"(۳)
افراهیم کهن اهارانوف ،می گوید :" زمانی رسیدکه مسلمانان متعصب نسبت به یهودیان سوظن پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که اینها دارند تظاهرمی کنند.برای رفع این سو ظن
بزرگان قوم یهودتصمیم گرفتند به حج بروند.انها به زیارت مکه رفتند وبالقب حاجی به مشهدبازگشتند.مرحوم پدربزرگ من متتیاهو کهن، وقتی به سفرحج رفت یک تفیلیم کوچک رابا خودهمراه برد وان را درزیر لباس پنهان کرد.او از این تفیلیم برای نمازگزاردن استفاده می کرد ودرحضور صدها هزارمسلمان معتقد
نماز یهودی خود را بجا می اورد."(۴)
در فیلم مستند "حکایت یهودیان پارسی" که به زبان عبری و متعلق به موزه دیاسپورای تل اویو است، نیز به این موضوع پرداخته است.در بخش هایی از این فیلم امده است:
"خنانیا: اسم من عزت الله فرزند فرج الله نصرالله یف است.
گزارشگر:اسم عبری تو چیست؟
گزارشگر:چندسال درمشهد بصورت یک مسلمان زندگی کردی؟
خنانیا: پانزده سال
گزارشگر:مراسم مذهبی خودرا کجاانجام میدادید؟
مردناشناس: درکنیساهای زیرزمینی و پناهگاه های زیرخانه ها. درفاصله نیم کیلومتری ازخیابانهای اصلی ۳-۴ زن را بصورت گدا مینشاندیم.
وقتی کسی رد می شد، زنها به هم اشاره می کردند.درنتیجه خبربه ما می رسید و ماساکت می شدیم که کسی نفهمد.
گزارشگر: بعنوان یک کودک سخت نبود که درظاهر مسلمان ودر خفا یهودی باشی؟
خنانیا:بله ،خیلی سخت بود.باید مثل انها لباس می پوشیدیم ، مثل انها راه می رفتیم، مثل انها نماز می خواندیم..
انهامی دانستند که ما جدید هستیم یعنی کسی که به تازگی دین اسلام اورده و جدیدالاسلام شده است."(۵)
صیون لوری ازیهودیان مخفی مشهد درباره پنهانکاری وظاهرسازی خانواده اش میگوید:”پدرمن هرگاه به بازار میرفت گوشت غیرکاشر میخرید و به خانه می آورد.بعد آن گوشت راطوری سربه نیست میکردند. که آثاری ازان باقی نماند”. برای مصرف گوشت خوراکی خانواده ها درخفا طبق سنت یهودی گوسفند و مرغ را درخانه ذبح می کردند و به اتفاق به مصرف می رسانیدند.
در منبعی دیگرامده است:
“گوشتی که از قصابی های مسلمانان می گرفتند، باز هم برای ظاهرسازی بیشتر به فقیران میدادند، ولی شب ها درخانه های شان، گوسفند را ذبح یهودی می کردند و گوشت آن را شبانه به خانه های دیگر یهودیان انوسی می فرستادند. البته این تاکتیک فقط توسط یهودیان مشهد استفاده نشده است ودر برخی شهرهای دیگر ودر مقاطع زمانی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
حاخام شوفط یدیدیا رهبر یهودیان ایران قبل انقلاب و رهبریهودیان ایرانی تبار جهان بعد از انقلاب درخاطراتش اورده است
:
@NOORI82325 #ان_شاالله_بزودی_عصرظهوره
ادامه دارد👇
👇