٦٥ - قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ ... ← در این آیه مجرمان به سه نوع مجازات تهدید شده اند ۱. عذابهایی از طرف بالا (آسمانی) ۲. عذابهایی از طرف پایین (زمینی) ۳. کیفر اختلاف قومی و بروز جنگ و به جان هم افتادن ▫️عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ ... ← در تفسیر «کلبی» آورده است که: وقتی این آیه نازل شد رسول گرامی (صلی‌الله علیه وآله) برخاست و وضو گرفت و نمازی خواند؛ سپس از خداوند درخواست کرد که خدایا بر امت من عذاب آسمانی و عذاب زمینی و بلای تفرقه و جناح بندی پدید نیاور و آنها به جان هم نیفتند. اینجا بود که جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد! خدای تعالی سخن تو را شنید و امت تو را از دو خصلت نجات داد ولی از دو خصلت نجات نداد؛ خدا از آسمان و زمین بر آنها بلا نخواهد فرستاد. رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) فرمود: ای جبرئیل با وجود درگیری های فرقه ای امتی باقی نمی ماند آنگاه بلند شد و دعای دیگری آغاز نمود پس این آیه نازل شد: «الَمَ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ (عنکبوت (۲)؛ آیا مردم خیال کردند کافی است بگویند ایمان آوردیم و امتحان نشوند؟ پیامبر گفت: پس به ناچار امت با این امتحان میشوند تا صادق و کاذب از هم شناخته شوند. ▫️أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا: معنای جمله چنین است: او شما را به صورت گروه ها و فرقه های مختلف در می آورد و این نشان می دهد که شکستن کلمه چقدر خطرناک است که در ردیف بلاهای وحشتناک آسمانی و زمینی قرار داده شده است. تمام اختلافاتی که بعد از پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) در میان امت پدید آمد و امامت تعیین شده از جایگاه اصلی خود درآمد همه و همه به خاطر خودخواهی و حفظ منافع و قدرت طلبی یک عده افرادی بود که میخواستند جاه و مقام خود را حفظ کنند؛ برای همین است که اسلام این همه روی مهار نفس و پیشه تقوا تأکید می کند. حدیث | حضرت علی (علیه‌السلام) از پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله) نقل میکند که فرمود به زودی امت من بر هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که فقط یکی از آنها اهل نجاتند و آنها کسانی هستند که به تو چنگ می زنند.