۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(
#بخش_اول)
«یک روز به
#مرتضی گفتم:
-"اینطور نمیشود که
#روشنفکران هر کاری میخواهند انجام دهند و ما هم بیکار بنشینیم. ما فقط داریم نقد میکنیم و بساط آنها را به هم میریزیم امّا این کافی نیست؛ ما باید یک
#الگوی_جایگزین مطرح کنیم. الگوی داخلیمان که
#سینمای_جنگ است؛ باید یک الگوی دیگری را هم در زمینه سینمای خارجی مطرح کنیم."
پرسید:
-"نظر خودت چیست؟"
گفتم:
-"
#روشنفکران و مسئولان که «
#تارکوفسکی» را علم کردهاند؛ بیا مقابل او یک آدم حسابی علم کن."
گفت:
-"مثلاً کی؟"
گفتم:
-"
#هیچکاک، مرتضی!
#هیچکاک..."».
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
هر کس در آثار
#آوینی کمی سرک کشیده باشد، احتمالاً به نام «
#هیچکاک» برخورد کرده است. در نگاه اوّل، ارادت یک تئوریسن انقلابی به تکلیسنی هم چون
#هیچکاک عجیب به نظر میرسد؛ هیچکاکی که در افواه عموم، به ساخت فیلمهایی با تِم سرگرم کننده معروف بوده است. امّا چه چیز باعث شده که
#هیچکاک، اینقدر برای
#مرتضی مهم باشد؟
به احتمال زیاد، اوّلین جرقّههای توجّه
#آوینی به آثار
#هیچکاک در مکالمه فوق زده شده؛ به گفته «
#مسعود_فراستی» -که در دهه هفتاد جزو تیم نشریه
#سوره بود و دوست و همکار مرتضی به حساب میآمد- احتیاج به "عَلَم کردن یک آدم حسابی در مقابل
#تارکوفسکی" باعث شده تا
#مرتضی کمکم نسبت به آثار
#هیچکاک علاقهمند شود.
امّا آیا رجوع
#آوینی به
#هیچکاک، من باب اکل میته بوده است؟ به این معنا که او، چارهای نداشته جز اینکه رندانه حرفهای خود را درون دهان
#هیچکاک گذاشته و مبانی و اعتقادات خود را از زبان او بیان نماید؛ یا اینکه واقعاً چیزِ خاصّی درون آثارِ این کارگردان بزرگ سینما وجود داشته که به واسطۀ ضرورت و ایجاب شرایط، به چشم
#آوینی آمده است؟ انتخاب هر پاسخ، میتواند مسیر تحلیل آثاری همچون «
#عالم_هیچکاک» و دیگر مخطوطات
#آوینی راجع به
#هیچکاک را تغییر دهد. قضاوت در اینباره به عهدۀ نزدیکان
#مرتضی، اهل فنّ و
#مخاطبان_حرفهای آثار اوست...
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#مسعود_فراستی
#آندره_تارکوفسکی
#سینما