، 🤗 ✨✨✨🌺✨✨✨ 👌آیت الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه: .....[پس از توضیحاتی راجع به متشابهات]: بنابراین، اینها بخشی از به هستند. منظورم این است كه در محاورات عرفی انسان، . طبعاً در سخنان امام(رض) به عنوان انسان سخن‌گوئی كه این همه سخنرانی و نوشته‌ و نامه‌ دارند، چنین چیزهائی وجود دارند. 👈به عنوان همه ما می‌دانیم كه ایشان درباره فرمودند كه در رأس امور هستند. 🔸درباره مجلس فرمودند مجلس در راس امور است، 🔹درباره جنگ همین طور 🔸و در مورد مسائلی دیگر. هر هرمی یك رأس كه بیشتر ندارد، پس رأس كدام یكی است؟😉 بدیهی است كه در آن جو محاوره، در مجموعه مسائلی كه در آن ، مجلس در رأس بوده. در جای دیگری چیزهای دیگری مطرح و محل بحث بوده‌اند. 💢 ایشان در بین نكات مورد نظر در آن فضا، رأس را تعیین كرده‌اند. معنای آن نیست كه این رأس مطلق است، بلكه این رأس است نسبت به چیزهائی كه محل بحث و گفت‌وگو بوده و در اذهان وجود داشته است. ✨این می‌شود مسأله .✨ این دیگر حدیث و اسرائیلیات و یا روایات ضعیف و جعلی نیست، بلكه قرآن كسانی را در صدر اسلام به این شكل توصیف می‌كند و می‌فرماید: «فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ» به صورت فرض نیست كه قرآن بگوید اگر كسی یافت شود. «الذین فی قلوبهم زیغ» یعنی هستند كسانی كه در دلشان وجود دارد، منحرف و فتنه‌جو هستند و برای به سراغ می‌روند. كسانی كه ایمانشان ضعیف است و مرتبه‌‌ای از نفاق در آنها وجود دارد و همه چیز باورشان نیست، چه باید بكنند؟ طبعاً باید به سراغ همین متشابهات بروند. در فضائی كه مردم به امام دل بسته‌اند و فرمایشات ایشان را مثل كلام معصوم(ع) تلقی می‌كنند، حالا شاید بلاتشبیه‌اش را هم لازم نباشد كه بگوئیم، چون تشبیه است. وقتی خودشان می‌فرمایند: «علینا رد و الراد علینا راد»، وقتی می‌گوئیم كلامشان شبیه آنهاست، خیلی دور از ذهن نخواهد بود. ┄┅═══✼✨✼═══┅┄ 🇮🇷 eitaa.com/Neshat_MR