⤵️استاد قرائتی
تفسیر سوره بقره
بنىاسرائيل، ادّعاهاى دروغين و خيال پردازىهاى فراوانى داشتند، از جمله:
ما فرزندان و محبوبان خدا هستيم. «نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ» «2»
كسى وارد بهشت نمىشود مگر آنكه يهودى باشد. «لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً» «3»
آتش دوزخ، جز چند روزى به ما اصابت نمىكند. «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُودَةً» «4»
اين آيه، همهى اين بافتههاى خيالى وموهومات فكرى آنها را ردّ كرده و مىفرمايد: اگر اين ادّعاهاى شما درست باشد و به اين حرفها ايمان داشته باشيد، ديگر نبايد از مرگ بترسيد واز آن فرار كنيد، بلكه بايد آرزوى مرگ كنيد تا به بهشت وارد شود!
اولياى خدا، نه تنها از مرگ نمىترسند، بلكه اشتياق به مرگ نيز دارند. همان گونه كه امام على عليه السلام مىفرمايد: «واللَّه لابن ابىطالب آنس بالموت من الطفل بثدى امّه» «5» به خدا سوگند علاقه فرزند ابوطالب به مرگ، از علاقه طفل شيرخوار به سينه مادرش بيشتر است.
آرى، بايد بگونهاى زندگى كنيم كه هر لحظه آماده مرگ باشيم. «6»
«1». چنانكه گفتهاند: «حب الشئ يعمى و يصم» دوستدارى چيزى، انسان را كور وكر مىكند. يعنى انسان ديگر حاضر نيست عيبهاى آنرا ببيند ويا بشنود.
«2». مائده، 18.
«3». بقره، 111.
«4». بقره، 80.
«5». نهجالبلاغه، خطبه 5.
«6». مرگ، همانند سفر است. راننده در صورتى از سفر مىترسد كه يا راه را نمىشناسد، يا بنزين ندارد يا تخلّف نموده است، يا جنس قاچاق حمل مىكند و يا در مقصد، محل سكونت ندارد. در حالى كه مؤمن واقعى، راه را مىداند؛ «إِلَيْهِ الْمَصِيرُ»* سوخت بين راه دارد؛ «عَمِلَ صالِحاً»* تخلّفاتش را با توبه جبران كرده است، جنس قاچاق يعنى عمل خلاف ندارد و محل سكونتش را نيز مىداند؛ «جَنَّةُ الْمَأْوى» و لذا نمىترسد.
جلد 1 - صفحه 163