چند نکته مهم: یکی از دستورات مهم اخلاقی بزرگان رعایت احترام قرآن است. برخی افراد در اعتکاف به علت خستگی و گرسنگی خوابیده و لم داده و بدون وضو و... با بی احترامی قرآن می‌خوانند. بهتر است تا جایی که امکان دارد با قرآن بسیار محترمانه همنشینی کنیم تا برکات آن نصیب ما شود. دوم اینکه دیده می‌شود نوجوانانی که به اعتکاف دعوت شده‌اند غالباً در روز سوم دچار اشباع روانی شده و دیگر تاب تحمل برنامه‌های معنوی اعتکاف را -که یک عمل سنگین و مستحب است- نداشته و به بازی و شوخی و لهو و لعب و رفت و آمدهای بیجا و گاهی خواب می‌پردازند. گذشته از اینکه اعتکاف برای نوجوانانی که دو رکعت نماز صبح را هم به زحمت می‌خوانند هیچ منبع و مبنای شرعی و توجیه عقلی و دینی ندارد و از من‌درآوردی‌های روزگار ماست، می‌تواند موجب اشباع روانی و لجاج و زدگی دینی در نسل جوان شود. بنابراین باید از ثبت‌نام نوجوانان و جوانانی که هنوز مقدمات دینی و واجبات را در وجود خود نهادینه نکرده اند و مراحل اولیه خودسازی را نگذرانده اند پرهیز شود. چراکه در آینده همین نوجوانان که هیچ تحلیلی از برنامه پرفشار و سنگین اعتکاف ندارند، طبق اصل روان‌شناسی اشباع، در مقابل دین موضع خواهند گرفت، چنانکه بسیار از این نمونه مشاهده شده‌است. از این رو باید مواظب باشیم که به‌جای شفا دادن یک چشم، چشم دیگر را کور نکنیم. برفرض که شوق نوجوانان را فراوان یافتیم و ثبت‌نام انجام شده و نتوانستیم آنان را قانع کنیم که اعتکاف در سطح آنان نیست، در اعتکاف آداب ساده‌ای را برایشان بیان کنیم، اما بدون سخت‌گیری آنان را هدایت کنیم. البته رها کردن آنان به حال لهو ولعب خود مصیبتی بزرگتر است. زیرا دین را معکوس به خورد آنان داده و رفتار معاویه و بنی‌امیه را تکرار کرده‌ایم. چراکه نباید تلقی نوجوان این باشد که اعتکاف جایی بهتر از باشگاه و خانه و مدرسه برای بازی و شوخی و تفریح و خواب و لهویات است. متأسفانه این عارضه اجتماعی نیز به فراوانی مشاهده می‌شود که جای بسی تأسف است. از جمله اعتکاف مادر و کودک و اعتکاف دانش‌آموزی که بدون پیش‌فرض‌های خودسازی و تربیتی اصلاً توجیهی ندارد و حتی مزاحمت برای بزرگترها نیز می‌شود که حکم حق‌الناس پیدا می‌کند و باید از آن به‌شدت پرهیز کرد. ۱۲ رجب ۱۴۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۴ @NoorAlaNooor