مراد از عامه))، اهل سنت و مراد از خاصه اهل تشییع هستند. *** زراره گوید: به امام باقر علیه سلام الله الغافر عرض کردم: یا ابن رسول الله! مدرک این که فرمودید به هنگام وضو باید قسمتی از سر و پاها را مسح نمود (نه این که آن را شست کما این که برادران اهل سنت چنین می کنند) چیست و شما این مطلب را از کجا دانستید؟ امام باقر (علیه السلام) تبسمی کرد و فرمود: ای زراره! رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین فرموده است و خدای تعالی نیز در قرآن مجید فرموده است: اغسلوا وجوهکم**مائده/ 6، ترجمه: صورت هایتان را به هنگام وضو بشویید. *** پس ما دانستیم که باید تمام صورت را به هنگام وضو شست آنگاه فرمود: وایدیکم الی المرافق**مائده/ 6 ترجمه: و دستهایتان را تا آرنج بشویید. *** (بنابراین خدای تعالی شستن دو دست تا آرنج را به شستن صورت وصل نمود پس ما دانستیم که باید دو دست را به طور کامل تا آرنج شست) آنگاه خدای تعالی بین دو جمله فاصله انداخت (و تفاوت قایل گشته) و فرمود: و امسحوا برؤسکم**مائده/ 6، ترجمه: و قسمتی از سرهایتان را مسح کنید. *** بنابراین ما از این که فرمود: برؤسکم دانستیم که باید قسمتی از سر را مسح نمود به دلیل وجود حرف باء در ابتدای این کلمه. آنگاه خدای تعالی حکم دوپای را همانند حکم سر قرار داد همان گونه که حکم دو دست را همانند حکم صورت قرار داده بود زیرا فرمود: و ارجلکم الی الکعبین**مائده/ 6، ترجمه: و پاهیتان را تا مفصل ( بر آمدگی پشت پا) مسح کنید. ***پس ما از این که خداوند حکم دو پای را همانند حکم سر قرار داده دانستیم که باید قسمتی از پاها را مسح نمود. پس از نزول این آیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همین شیوه وضو گرفتن را سنت نهاد ولی مردم آن را تباه کردند**ر.ک: الاستبصار 1 63 62 باب مقدار مسح رأس و رجلین ح 5، من لا یحضره الفقیه 1، 57 56 باب تیمم ح 1. ***.