بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ "تفصیلی" به شبهات کلیپ:(۷)
🔻شبهه: خداوندا من برای گناهی که تو در وجودم قرار داده ای گنهکار هستم؛ اگر قرار است مرا بازخواست کنی، در دفاع از خود چه بگویم❓
🔻پاسخ:
♦️اول: "جواب نقضی": اگر برای کار بد و گناهی که انسان انجام می دهد، بی تقصیر است؛ چرا در قوانین عقلا و جوامع بشری، اشخاص خطاکار مجازات می شوند⁉️. زیرا اگر انسان بی تقصیر باشد و اختیاری از خود نداشته باشد، مجازات معنا ندارد.
🔹
دوم: "جواب شبهه":
مخلوقات عالم چند دسته اند:
-ملائک که نه غریزه دارند و نه خلافی می توانند انجام دهند و همه مطیع اوامر الهی اند.
پاداش هم برایشان مفهومی نخواهد داشت.
-حیوانات که سراسر وجودشان غریزی است و عقلی ندارند و لذا دور از حکمت است که بخواهند کیفری برای عمل خود ببینند.
طبیعت گرگ درندگی است و مار و عقرب گزندگی (البته برای دفاع، یا رفع گرسنگی و ارضاء غرائز).
نیش عقرب نه از ره کین است
اقتضای طبیعتش اینست.
-انسان و جن که آمیخته ای از عقل و غرائز در وجودشان هست و خداوند متعال بواسطه حجت درونی(عقل) و حجت بیرونی(انبیاء) این دو گروه را راهنمایی فرموده است؛ چون ممکنست افرادی بر همنوعان خود ستم روا دارند و یا از حدود خود خارج شوند، خداوند متعال تکلیف را بر گردن جن و انس نهاده و مژده بهشت به نیکوکاران و بیم از دوزخ را به گنهکاران داده است.
☝️لذا اصلا طرح این شبهه بی اساس است و گناه بر اساس اختیار جن و انس اتفاق می افتد و از طرفی مکلف بودن این دو گروه (با داشتن عقل و ارسال رسل)، برای آنستکه مبتلا به گناه و معصیت نشده و از حد خود تجاوز نکنند.
این که گویی این کنم یا آن کنم
خود دلیل اختیارست ای صنم
والله العالم
اللهم اهدنا من عندك و أفض علينا من فضلك
👇👇👇👇👇
✍ پاسخ به شبهات. باذن الله تعالی بسم الله الرحمن الرحیم و انما سمیت الشبهه شبهه" لانها تشبه بالحق...
https://eitaa.com/PASOKHBSOBAHATBAZNELLALLAH