👇ادامه
در متن زیارتی از امام صادق علیه السلام در روز عاشورا روایت شده است نیز همین معنای «حاربت » دیده می شود . امام صادق علیه السلام پس از ذکر مقدماتی برای زیارت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، می گویند: «در همان مصلای خود توقف می کنی و هفتاد بار می گویی: «اللهم عذب الذین حاربوا رسلک وشاقوک وعبدوا غیرک و ...» (12)
7 . «
کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا»
سخن فوق را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده اند، ولی
برای این حدیث مشهور سندی یافت نشده است; بلکه
احادیثی در متون معتبر وجود دارد که
با این سخن تعارض دارد . از جمله:
الف) حضرت
امام حسن مجتبی علیه السلام
در پیشگویی شهادت امام حسین علیه السلام به وی چنین فرمود:
«
لا یوم کیومک یا ابا عبدالله; (13) ای اباعبدالله! هرگز روزی چون روز تو (عاشورا) نباشد .»
ب)
امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «
لا یوم کیوم الحسین; (14) هرگز روزی مانند روز حسین (عاشورا) نباشد .»
ج) علامه حلی نیز به نقل از احمد بن یحیی بلاذری (متوفای 279 ق)، صاحب کتاب انساب الاشراف، نقل می کند که عبدالله بن عمر هم می گفت: «
لا یوم کیوم قتل الحسین; (15) هرگز روزی مانند روز شهادت حسین علیه السلام (عاشورا) نباشد .»
با این همه جای بسی شگفتی است که آن سخن ساختگی (کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) بدون اینکه سندی داشته باشد، پیوسته به امام صادق علیه السلام نسبت داده می شود و
برخی حتی آن را با تفصیل بیشتری چنین نقل می کنند: «کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا وکل شهر محرم وکل فصل عزا»‼️ ، غافل از اینکه برای این سخن
هرگز مدرکی (
حتی به صورت مرسل و مقطوع یا ضعیف و سست)
یافت نشده است . چنان می نماید که این عبارت، شعار یا شعری از شاعری وابسته به حزبی جنگ طلب باشد .
معنا و مفهوم این شعار به فرقه های زیدیه، کیسانیه و یا اسماعیلیه بیشتر برازنده است تا به مذهب عدل علوی.
اصولا در مذهب امامیه، «امامت » بیشتر به معنای «هدایت » است و امام بیش از هرچیز با علم و دانشش شناخته می شود; برخلاف «زیدیه » که امام در میان آنها نخست با خون و شمشیر شناخته می شود و به اعتقاد آنان، نخستین شرط و مهم ترین امتیاز در امامت و امام، همانا قیام مسلحانه و «قائم بالسیف » بودن اوست .
به میان کشیدن این سخن که بالاخره هر روز، حق و باطل در تخاصم و تعارض اند نیز مغالطه ای بیش نیست; چرا که در مقابله با باطل، آنچه همواره لازم و بایسته است، معرفت و دانش است، و حق همیشه با صراحت دانش و صداقت منطق، پیروز و سربلند است. این امر در سیره پیشوایان دینی ما به وضوح دیده می شود.
پی نوشت:
1) سیمای کربلا، ص 216
2) حماسه حسینی، ج 2، ص 218
3) فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص 470
4) اسرارالشهادة، ص 426; ادب الحسین و حماسته، ص 46
5) اخبار ساختگی، هاشم معروف حسنی، ص 305
6) کمال الدین، ص 454، پی نوشت
7) همان، ص 457، پی نوشت
8) مفاتیح الجنان، ص 810
9) کامل الزیارات، ص 176; الاخبار الدخیلة، ج 4، ص 254
10) جحد» انکار کردن، «جاحدت » انکار کردند، عناد ورزیدند.
11) الاخبار الدخیلة، ج 3، ص 318 .
12) اقبال الاعمال، سید ابن طاووس، ج 3، ص 67
13) الامالی، شیخ صدوق، ص 177
14) همان، ص 547
15) نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، ص 356
https://eitaa.com/PORSASHGARIMOTALEBHTAMAMVOMAT