🗒 | أهمیت نظام اندیشه _۲_ 🔖 چگونگی فهم اسلام به صورت مجموعهٔ هماهنگ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقدّمه❗️ اوّلین و اساسی‌ترین شرط مُبَلِّغ اسلام این است که نگاه او به اسلام، یک نگاه جامع و هماهنگ باشد و اسلام را به عنوان یک مجموعه‌ای هماهنگ بشناسد؛ یعنی اسلام را یک کُلّ دارای أجزاء ببیند که تمامی أجزاء آن به هم مرتبط هستند. مسئلهحال جای این پرسش است که یک مبلِّغ اسلام، چگونه می‌تواند به نگاه جامع به اسلام برسد و دچار جزءنگری نشود؟ چگونه می‌تواند بفهمد که ماهیت مکتب چیست؟ چگونه می‌تواند اصول و پایه‌های مکتب را درست و عمیق متوجه بشود و هدف مکتب را به خوبی دریابد؟ جواب 📨 مقدّمه ➖ انسان در مسیر رشد و حرکت تکاملی خود نیازمند نقشهٔ کلان از راه مستقیم و اطّلاع از خطوط اصلی اقدام و عمل است و هیچ امری نمی‌تواند جای خالی آن را پر کند. در فرهنگ قرآن کریم، از این نقشهٔ کلان و خطوط اصلی با عنوان «مُحکَمَات» یاد می‌شود. تعریف محکمات اندیشه امّا محکمات و بنیان‌های معرفتی انسان چیست؟ ➖ محکمات اندیشه یا بنیان‌های معرفتی انسان، مجموعه‌ای هماهنگ از مفاهیم کلیدی و گزاره‌های بنیادین است که میان آنها روابط واقعی و اساسی برقرار است و به سایر بخش‌های فکری و دانشی انسان و همچنین تصمیمات و اقدامات او أولاً، معنا می‌دهد؛ ثانیاً، جهت می‌دهد؛ ثالثاً، نِظام و هماهنگی می‌بخشد و آن‌ها را به یک منظومه و شبکهٔ منسجم و کارآمد مُبدَّل می‌سازد. ➖ به مجموع چنین محکماتِ مفهومی و گزاره‌ای، «نظام جامع اندیشه‌ٔ اسلامی» گفته می‌شود که در همهٔ سطوح علمی و عملی انسان، نقش بنیادینی دارد و پشتیبان محکمی در شرایط سخت و بحرانی و در برابر انحرافات فکری و اخلاقی خواهد بود. ➖ با توجه به تعریف «محکمات اندیشه‌ای»، به خوبی این مطلب روشن می‌شود که وجود این محکمات، در فرایند و برایند تبلیغ اسلام به چه میزان مؤثر هستند. اینجاست که مشخص می‌شود که راه دستیابی به نگاه مجموعه‌ای به اسلام، کسب «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» یا همان «محکمات معرفتی» است. ▫️اما چگونه می‌توان به «نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» رسید❓ 🧩 ادامه دارد... 📘 با اقتباس از «درآمدی بر روش‌شناسی نظام جامع اندیشهٔ اسلامی» 🏷 | 🌐 کانال «پارهٔ تن»