🔰پیامها🔰
🔶1-ايمان، بستر ومقدّمه عمل به احكام، وخطاب؛«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» تشويقى براى عمل به احكام است.
🔶2-مدّت بدهكارى،بايد روشن باشد. «إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى»
🔶3-براى حفظ اعتماد وخوشبينى به همديگر و آرامش روحى طرفين و جلوگيرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، بايدبدهىها نوشته شود. «فَاكْتُبُوهُ»
🔶4-براى اطمينان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفين،سند بايد با حضور طرفين وتوسط شخص سوّمى نوشته شود.«وَ لْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كاتِبٌ»
🔶5-نويسندهى قرار داد،حقّ را در نظر گرفته و عين واقع را بنويسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزينش نويسندهى اسناد،داشتن عدالت در قلم است.
🔶6-به شكرانه سواد و علمى كه خداوندبه ماداده است،كارگشايى كنيم. «وَ لا يَأْبَ كاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَما عَلَّمَهُ اللَّهُ»
🔶7-اهل هر فن وحرفهاى مسئوليّت ويژه دارد،كسى كه قلم دارد بايد براى مردم بنويسد. «وَ لا يَأْبَ كاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ»
📚جلد 1 - صفحه 450
🔶8-بايد بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگويد و كاتب بنويسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نمايد. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ»
🔶9-اقرار انسان عليه خودش، قابل قبول است. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ»
🔶10-بدهكار، هنگام املاى قرارداد بايد خدا را در نظر بگيرد و چيزى را فروگذار نكند وتمام خصوصيّات بدهى را بگويد. «وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ»
🔶11-تدوين قانون بايد به گونهاى باشد كه حقّ ناتوان ضايع نشود. اگر بدهكار، سفيه يا ضعيف و ناتوان و يا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگويد و كاتب بنويسد. «فَإِنْ كانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً ... فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ»
🔶12-سفيهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نيازمند ولىّ هستند. «فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ»
🔶13-توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعيف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است. «فَلْيُمْلِلْ» صيغه امر نشانه لزوم اين كار است.
🔶14-مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مىباشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ»
🔶15-گواهان بايد عادل ومورد اطمينان و رضايت طرفين باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ»
🔶16-هر كدام از مردها به تنهايى مىتوانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد يك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر يكى لغزش يا اشتباه كرد، نفر دوّم يادآورى كند. «فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا»
دو زن به جاى يك مرد در گواهى، يا به خاطر روحيّهى ظريف و عاطفى آنهاست و يا به جهت آن است كه معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنايى آنها با نحوهى معاملات كمتر است.
🔶17-اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند،خوددارى نكنيد، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نيست. «وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا»
🔶18-مبلغ قرارداد مهم نيست، حفظ اطمينان و حقّالناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً»
📚جلد 1 - صفحه 451
🔶19-ثبتِ سند به صورت دقيق و عادلانه سه فايده دارد:
➕الف: ضامن اجراى عدالت است. «أَقْسَطُ»
➕ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ»
➕ج: مانع ايجاد بدبينى در جامعه است. «أَدْنى أَلَّا تَرْتابُوا»
🔶20-اگر فايده واسرار احكام براى مردم گفته شود، پذيرفتن آن آسان مىشود.«ذلِكُمْ أَقْسَطُ...»
🔶21-معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنى أَلَّا تَرْتابُوا»
🔶22-در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نيست. «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً»
🔶23-در معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نيست، ولى شاهد بگيريد. «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَلَّا تَكْتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبايَعْتُمْ»
🔶24-كاتب و شاهد در امان هستند و نبايد به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذيّت يكى از طرفين قرار گيرند. «لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ»
🔶25-اگر اداى شهادت و يا نوشتن قرارداد، نيازمند زمان يا تحمّل زحمتى بود، بايد شاهد و كاتب به نحوى تأمين مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ»
🔶26-كاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونهاى تنظيم كنند كه به يكى از طرفين ضررى وارد شود. «لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ»
🔶27-هرگونه خدشه در سند،از هركس كه باشد، فسق و گناه است.«فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
🔶28-كاتب و شاهد،مرزبان حقوق مردم هستند وشكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
🔶29-قلب پاك و با تقوا،همچون آينه علوم و حقايق رامىگيرد.«وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ»
🔶30-خداوند تمام نيازهاى مادّى ومعنوى شما رامىداند وبر اساس آن، احكام وقوانين رابراى شمابيان مىكند. قانون گذاربايد آگاهى عميق وگسترده داشته باشد.«وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
📚جلد1صفحه 452
⚫
@QURAN_SOUND114 ⚫️