╭━━⊰✨
﷽✨⊱━━╮
@Quran124
╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯
↔️ ادامه بسته
سیصد و بیستم قرآنی
📖 پیام چهار
نکات تفسیری سوره مبارکه
«طه» صفحه
۳۲۰ قرآن مجید [۱] و [۲]( قسمت دوم)
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
1️⃣ در ارتباط با جمله
«عَصیٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَویٰ»
در آیه ۱۲۱ چند احتمال داده شده است:
الف) آدم گناه نکرد؛ بلکه مرتکب ترک اولی شد و «غوی» یعنی رشد نکرد؛ نه اینکه گمراه شد.
ب) نهی آدم از درخت ممنوعه، نهی ارشادی بود؛ نه نهی مولوی.
ج) «عصیان» هم در ترک واجب بکار میرود و هم در ترک مستحب.
🌸✨
2️⃣ امّا هیچ کدام از این احتمالات مورد پذیرش نیست؛ زیرا؛
اوّلاً:
⬅️ این آیه و آیات مشابه آن صراحت در عصیان آدم دارند.
ثانیاً:
⬅️ دلیلی بر ارشادی بودن نهی نداریم.
ثالثاً:
⬅️ ادعای نبودن حکم تکلیفی در آن زمان درست نیست؛ زیرا در این صورت باید بگوییم؛ که شیطان هم مرتکب خلافی نشده و گناه نکرده است.
رابعاً:
⬅️ مگر توبه از کار منهیّ عنه با نهی ارشادی معنا دارد؟
خامساً:
⬅️ عصیان در قرآن، تنها به معنای گناه بکار رفته است.
✨🌸
3️⃣ بنابراین بهتر است؛ به سراغ امام معصوم برویم؛ آنجا که مأمون از امام رضا علیه السلام پرسید:
« اگر پیامبران معصومند؛ پس معنای آیه «وَ عَصیٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَویٰ» چیست؟»
امام رضا علیه السلام فرمودند:
✨« کان ذلک من آدم قبل النبوة... من الذنوب التی تجوز علی الانبیاء قبل نزول الوحی علیهم... »
یعنی
« نافرمانی حضرت آدم قبل از بعثت او بوده است و خلافی بوده که ارتکاب آن با مقام نبوّت منافاتی ندارد.»
🌸✨
4️⃣ در گزینش افراد به سرشت پاک آنها توجّه کنید و یکی دو لغرش را ملاک ردّ انتخاب قرار ندهید.
«ثُمَّ اجْتَبٰاهُ رَبُّهُ فَتٰابَ عَلَیْهِ»
✨🌸
5️⃣ گناه آدم، قبل از بعثت او به مقام پیامبری بوده است.
«ثُمَّ اجْتَبٰاهُ»
🌸✨
6️⃣ به جای طرد نیروهای خلافکار، آنها را با عفو، جذب و هدایت کنیم. «فَتٰابَ عَلَیْهِ وَ هَدیٰ»
✨🌸
7️⃣ توبه، زمینهی هدایت است. «فَتٰابَ عَلَیْهِ وَ هَدیٰ»
🌸✨
8️⃣ یک گناه میتواند نسلی را در هبوط نگه دارد.
«اهْبِطٰا مِنْهٰا جَمِیعاً»
✨🌸
9️⃣ فطرت انسان بر خداپرستی است؛ انبیا و ادیان آسمانی تنها آن را یادآوری میکنند.
«عَنْ ذِکْرِی»
🌸✨
🔟 دوری از یاد خدا مایه اضطراب، حیرت و حسرت است؛ هر چند تمکّن مالی بالا باشد.
«مَنْ أَعْرَضَ...»
زندگی آرام و شیرین، فقط در پرتو یاد و ذکر خداست.
«مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی»
پاورقی ____________________
۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی
۲
. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی
✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨
تقدیمی👆 اندیشکده علوم
"قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به
"دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══