❇️هيچكس بار ديگری را بر دوش نخواهد كشيد 💠وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری‌ وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلی‌ حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْ‌ءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبی‌ إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ مَنْ تَزَكَّی فَإِنَّما يَتَزَكَّی لِنَفْسِهِ وَ إِلَی اللَّـهِ الْمَصِيرُ (۱۸/فاطر) 🌱‏و هيچ فردی بار (گناه) ديگری را بر دوش نكشد، و اگر سنگين باری برای حمل بارش، حتّی از نزديكان خود دعوتی كند، چيزی از بارش حمل نشود (و كسی به او رحم نكند.) تو تنها كسانی را كه در نهان از پروردگارشان می‌ترسند و نماز به پا می‌دارند هشدار می‌دهی، و هر كس (از گناه) پاك شود، پس اين پاكی به نفع خود اوست و بازگشت (همه) تنها به سوی خداوند است. 🔷وزر" به معنی سنگين است و از" وزر" (بر وزن نظر) گرفته شده كه به معنی پناهگاه كوه‌هاست، و گاه به معنی مسئوليت نيز آمده است، چنان كه" وزير" را از اين نظر وزير می‌گويند كه بار مسئوليت سنگينی بر دوش می‌كشد،" موازره" نيز به معنی معاونت است چرا كه هر كسی به هنگام معاونت قسمتی از بار ديگری را بر دوش می‌كشد. ‏اين جمله كه يكی از پايه‌های اساسی در اعتقادات اسلامی است در حقيقت از يك سو ارتباط به عدل خداوند دارد كه هر كس را در گرو كار خود می‌شمرد، به سعی‌ها و تلاشهای او پاداش می‌دهد و به گناهان او كيفر. 🔷‏و از سوی ديگر به شدت مجازات روز رستاخيز اشاره دارد كه احدی حاضر نمی‌شود بار گناه ديگری را بر دوش گيرد هر چند فوق العاده به او علاقه داشته باشد. ‏توجه به اين معنی تاثير زيادی در خودسازی انسانها دارد كه هر كس مراقب خويش باشد، هرگز به بهانه اينكه اطرافيان او يا جامعه او فاسد است تن به فساد ندهد، و آلودگی محيط را مجوزی بر آلودگی خويش نشمرد چرا كه هر كس بار گناه خود را بر دوش می‌كشد. 🔷‏و از سوی ديگر اين درك و ديد را به انسانها می‌دهد كه حساب خداوند با جامعه‌ها حساب مجموع و يكپارچه نيست، بلكه هر كسی مستقلا مورد محاسبه قرار می‌گيرد، يعنی اگر هم در رابطه با پاكسازی خويشتن و هم مبارزه با فساد انجام وظيفه كرده باشد هيچ ترس و وحشتی بر او نيست هر چند تمام جهانيان غير از او آلوده كفر و شرك و ظلم و گناه باشد. ‏اصولا هيچ برنامه تربيتی بدون توجه دادن به اين اصل اساسی مؤثر نخواهد افتاد (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه @Quranahlebayt