🤔 ❔ آیا می‌دانستید در اسلام٬ هتک حیثیت شخص در حین اجرای حکم شلاق ثواب دارد؟! ▪️آیت الله فاضل لنکرانی از فقهای بنام عالم تشیع می‌گوید: اجرای حدود در ملاعام مشروع است و حضور عده‌ای برای دیدن عذاب مجرم٬ اگر واجب نباشد٬ مستحب است و بعضی قائل به وجوب آنند! لازم به ذکر است که این فتوای آیت الله٬ دقیقا برگرفته از آیه‌ی قرآن است: ◾️سوره نور - آیه۲ الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ◼️: زن و مرد زناكار را هر يك صد ضربه شلاق بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو مبادا دچار ترحم شوید! و بايد كه به هنگام شكنجه كردنشان گروهى از مؤمنان حاضر باشند ❗️❗️ 💠💠 1⃣کسی که متجاهر به فسق است ، یعنی در برابر دیگران دست به ارتکاب معصیت می زند ، حرمت و احترامی ندارد چرا که خودش حیثیت خود را با گناه علنی که انجام داده بر باد داده است . ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هنگامى كه گنه كار تجاهر به گناه كند احترام او سلب مى ‏شود » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 289 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « سه‏ كس احترام ندارند ؛ بدعت‏گزار، پيشواى ظالم و گنه كار متظاهر به گناه » 📚قرب الاسناد ص 82 ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « آيا از بردن نام فاجر كه مردم او را بشناسند باز مى ‏ايستيد؟ فاجر را با اعمال و كردارش معرفى كنيد، تا مردم از او بر حذر باشند » 📚میزان الحکمه ج 8 ص 586 👌بنابراین زناکاری که در ملاعام و در برابر انظار دیگران ، دست به زنا می زند و شاهدانی که ناظر عمل او بوده اند به زنای او شهادت می دهند ، خودش پرده احترام و هیثیت خود را دریده است و اجرای علنی حد او ، تنبیهی بر پرده دریش و سبک شمردن گناه محسوب می شود . 2⃣اگرچه زناکار متجاهر ، حرمت و احترامی ندارد ، اما باز خداوند ستار ، حکم نکرده است که اجرای حد او باید در جمع چند هزار نفری یا حتی چند صد نفری یا چند ده نفری، صورت گیرد ، و اگر فرمود گروهی از مومنین باید شاهد اجرای حد باشند ( نور 2) ، روایاتی که در تفسیر آیه وارد شده است ، تصریح کرده اند که حداقل حضور یک نفر از طائفه مومنین برای شهادت اجرای حد کافی است . 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « الطائفه واحد » « از طائفه مومنین یک نفر هم شاهد باشد کافی است » 📚التهذیب ج 10 ص 150 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 93 👌و فرمود ؛ « طائفه مومنین ، شامل یک تا ده تن می شود ( حد اقل ، شهادت یک نفر کافی است )» 📚مستدرک الوسائل ج 18 ص 49 _ دعائم الاسلام ج 2 ص 451 ❕مرحوم طبرسی نیز می نویسد ؛ « در معنای طائفه مومنین که باید شاهد اجرای حد باشند ، از امام باقر علیه السلام روایت شده است که اقل و کمترین آن یک نفر است » 📚مجمع البیان ج 7 ص 197 3⃣در تفسیر نمونه نیز در رابطه با حکم مذکور چنین می خوانیم ؛ ❕« دستور حضور جمعى از مؤمنان در صحنه مجازات است چرا كه هدف تنها اين نيست كه گنهكار عبرت گيرد، بلكه هدف آنست كه مجازات او سبب عبرت ديگران هم شود، و به تعبير ديگر ، با توجه به بافت زندگى اجتماعى بشر، آلودگيهاى اخلاقى در يك فرد ثابت نمى ‏ماند، و به جامعه سرايت مى ‏كند، براى پاكسازى بايد همانگونه كه گناه برملا شده مجازات نيز برملا گردد. 👌 به اين ترتيب اساس پاسخ اين سؤال كه چرا اسلام اجازه مى‏ دهد آبروى انسانى در جمع بريزد روشن مى ‏شود، زيرا ما دام كه گناه آشكار نگرديده و به دادگاه اسلامى كشيده نشده است « خداوند ستار العيوب »راضى به پرده درى نيست اما بعد از ثبوت جرم و بيرون افتادن راز از پرده استتار، و آلوده شدن جامعه و كم شدن اهميت گناه، بايد به گونه ‏اى مجازات صورت گيرد كه اثرات منفى گناه خنثى شود و عظمت گناه به حال نخستين باز گردد. ❕اصولا در يك جامعه سالم بايد « تخلف از قانون » با اهميت تلقى شود، مسلما اگر تخلف تكرار گردد آن اهميت شكسته مى‏ شود و تجديد آن تنها با علنى شدن كيفر متخلفان است. اين واقعيت را نيز از نظر نبايد دور داشت كه بسيارى از مردم براى‏ حيثيت و آبروى خود بيش از مساله تنبيهات بدنى اهميت قائلند، و همين علنى شدن كيفر ترمز نيرومندى بر روى هوسهاى سركش آنها است » 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 360 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir