🔸ادامه 👇
❕یا پیامبر گرامی به عنوان حاکمی الهی ، نسبت به حجاب و عفاف بانوان حساس بوده و می فرماید ؛
« هر مردی که راضی باشد همسرش خود را بیاراید و از خانه بیرون رود ، آن مرد دیوث و بی غیرت است و هر که او را دیوث بنامد گناه نکرده است ، هر گاه زن آرایش کنان و عطر زنان از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد ، به ازای هر قدمی که بر می دارد برای شوهر او خانه ای در جهنم بنا می شود »
📚بحار الانوار ج 100 ص249
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند . اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند»
📚الفقیه ج 4 ص 6
❕بر این اساس و مطابق با سخن ائمه ع ، وظیفه حاکم جامعه اسلامی ، اجرای دستورات خداوند و حد و حدود او در جامعه و برخورد با هنجار شکنان است که یک مورد از این وظیفه ، اجرایی کردن حد و حدود الهی در مورد حجاب بانوان و برخورد با کسانی است که نسبت به این فریضه الهی بی توجهی می کنند .
❕از سوی دیگر ، می دانیم که امر به معروف و نهى از منكر داراى سه مرحله است كه دو مرحله آن وظيفه عمومى مردم است به صورت واجب كفايى، و يك مرحله وظيفه حكومت است ؛
1⃣امر به معروف و نهى از منكر با قلب يعنى در دل از بديها بيزار و نسبت به خوبيها علاقمند باشد .
2⃣ امر به معروف و نهى از منكر با زبان كه ابتدا با كلمات نرم و ملايم و محبّت آميز و پند و اندرز شروع مى شود و سپس با كلمات تندتر و خشن تر ادامه مى يابد (اين نيز وظيفه عامّه مردم است).
3⃣ امر به معروف و نهى از منكر با دست، يا به تعبيرى ديگر اقدام عملى و گاه قهرآميز در مقابل تاركات واجبات و انجام دهندگان محرّمات باشد؛ خواه از طريق مجازات بدنى يا حبس و زندان؛ و يا كارهاى مشابه ديگرصورت گيرد، و همان گونه كه در مباحث فقهى گفته ايم اين مرحله وظيفه حكومت اسلامى است و امكان ندارد كه به دست مردم داده شود كه موجب هرج و مرج و انواع نابسامانى مى گردد .
📚پیام قرآن ج 10ص 217
❕خداوند می فرماید ؛
« شما بهترين امّتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده ايد (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى كنيد و به خدا ايمان داريد». ( آل عمران 110 )
👌و می فرماید ؛
« بايد از ميان شما جمعى دعوت به نيكى كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند و آنها رستگارانند. » ( آل عمران 104)
❕هنگامى كه اين آيه در برابر آيه پيشين گذارده شود كه وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را عام و فراگير مى شمرد؛ روشن مى شود كه آن درباره يك مرحله از اين دو وظيفه بزرگ است و اين درباره مرحله ديگرى است، آن مرحله قلب و زبان را مى گويد، و اين مرحله دست و شدّت عمل را ؛
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 36
👌بنابراین ، وظیفه حکومت اسلامی آن است که از باب امر به معروف و نهی از منکر ، با منکرات در جامعه برخورد کند و هنجار شکنان دستورات الهی را تادیب کند ، یک مصداق برای این وظیفه ، برخورد با هنجار شکنان حجاب اسلامی است .
❕در رابطه با نهی از منکر عملی که وظیفه حکومت اسلامی است ، علی علیه السلام تعبیر رسایی دارد و می فرماید ؛
« اى مؤمنان ، هركس ظلم و ستمى را مشاهده كند كه در حال انجام گرفتن است يا كار زشت و منكرى را ببيند كه مردم را به سوى آن فرامى خوانند اگر تنها با قلبش آن را انكار كند راه سلامت را برگزيده و گناهى بر او نيست (به شرط اينكه بيشتر از آن در توان نداشته باشد) و آنكس كه با زبان و بيان به مبارزه برخيزد و آن را انكار كند پاداش الهى خواهد داشت و مقامش از گروه نخست، برتر است. اما آنكس كه با شمشير (در آنجا كه راهى جز آن نيست) براى اعلاى نام خدا و سرنگونى ظالمان، به انكار برخيزد او كسى است كه به راه هدايت راه يافته و بر جاده حقيقى گام نهاده و نور يقين در قلبش تابيده است »
📚نهج البلاغه ، حکمت 373
❕تعبير به «من انكره بالسيف» به معناى تكيه بر قدرت و زور در مبارزه با منکرات جامعه است .
👌و فرمود ؛
« شمشير شكافنده است و دين به هم آورنده؛ زيرا دين به معروف امر مى كند و شمشير از منكر نهى مى كند. »
📚میزان الحکمه ج 7 ص 350
👌این تعبیر نیز گواه دیگری ، بر لزوم برخورد عملی حکومت اسلامی با منکرات جامعه است . در رابطه با لزوم برخورد عملی و استفاده از زور برای اجرای دستورات دینی در جامعه ، روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما وارد شده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 131 باب 3
❕بنابراین حکومت اسلامی ، وظیفه دارد که با هنجار شکنان حجاب ، برخورد کند و ائمه نیز به همین امر توصیه کرده اند و در دوران حکومت پیامبر گرامی و علی علیهما السلام نیز حتی یک مورد نداریم که آنان نسبت به این وظیفه اهمال ورزیده باشند و نسبت به حجاب زنان جامعه بی تفاوت بوده و آزادی در انتخاب حجاب را در حکومت خویش اجرایی کرده باشند .
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir