پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد دروغگو مدعی شده است که امام صادق ع فرزندش اسماعیل را جانشین خود کرد و وصیت کرد که پس از من هر چه احتیاج دارید از اسماعیل بخواهید ، زیرا او امام این امت ، بعد از من است . 👌این مضمون که او به امام صادق ع نسبت می دهد ، کذب محض است و در هیچ نقلی نیامده است ، بلکه چنان که در گذشته توضیح دادیم ، امام صادق ع بارها تصریح کردند که امام کاظم ع امام است نه اسماعیل ، تا برای کسانی که این توهم پیش آمده بود که فرزند بزرگتر یعنی اسماعیل امام است ، دفع توهم و شبهه کند ، در ذیل بخوانید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2916 ❕معاند نقلی از کتاب غیبت شیخ طوسی مورد استناد قرار داده است که امام هادی ع می گوید ؛ « برای خداوند در مورد اسماعیل بداء حاصل شد ، بعد از آنکه امام صادق ع به او راهنمایی کرد و او را نصب کرد » « بدا له فی اسماعیل بعد ما دل علیه ابو عبد الله و نصبه » ❕در نمایه بالا ، توضیح داده ام که بداء وقتی به خداوند نسبت داده می شود به معنای « ابداء » و آشکار کردن است ، یعنی خداوند برای مردم آشکار کرد که اسماعیل امام نیست ، بلکه امام کاظم ع امام است ، و این آشکار کردن بعد از آن بود که امام صادق ع به امامت امام کاظم ع راهنمایی کرد و امام کاظم ع را به امامت نصب کرد ، بنابراین ضمیر در « دل علیه و نصبه » بازگشت می کند ، به امام کاظم ع نه اسماعیل . ❕شیخ طوسی که ناقل روایت است نیز معتقد به همین نکته بوده است و می گوید ؛ « خداوند با مرگ اسماعیل ابداء و آشکار سازی کرد که او امام نیست ، زیرا مردم گمان می کردند که اسماعیل ( چون فرزند بزرگتر ) است امام است ، وقتی او مرد ، فهمیدند این سخن صحیح نیست و قائل به امامت امام کاظم شدند » « بدا من الله فان الناس کانوا یظنون فی اسماعیل بن جعفر انه الامام بعد ابیه فلما مات علموا بطلان ذلک و تحققوا امامه موسی ع » 📚الغیبه طوسی ، ص 83 ❕اگر شبهه افکن این سخن را نیز نپذیرد و اصرار داشته باشد که ضمیر در « دل علیه و نصبه » به اسماعیل بازگشت می کند ، باز هم نمی تواند مقصود خود را ثابت کند ، زیرا روایت مورد استناد او سندا ضعیف است . 👌شیخ طوسی روایت را مستقیما از سعد بن عبد الله الاشعری نقل می کند ، در حالی که سعد بن عبدالله ، متوفای سال 299 یا 301 است ؛ 📚رجال نجاشی ، ص 177 👌و شیخ طوسی متولد 385 هجری و متوفای 460 هجری است . 📚موسوعه طبقات الفقهاء ، ج 5 ص 280 ❕و شیخ طوسی بعد از حدود هشتاد سال از ، وفات سعد بن عبد الله الاشعری ، تازه متولد شده است ، و نمی توانسته مستقیما از او نقل روایت کند . 👌بنابراین میان این دو راویانی بوده است که ساقط شده اند و عدم ذکر راویان واسطه ، نقل مذکور را مرسل می کند که چنین روایتی در زمره روایات ضعیف سندی ، محسوب می شود که قابل اعتماد نمی باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir