🔸ادامه 👇
❕با این توضیح به کلام مرحوم امام خمینی ( ره ) می پردازیم که می گوید ؛
« «و أمّا سائر الطوائف من النصّاب بل الخوارج، فلا دليل علىٰ نجاستهم و إن كانوا أشدّ عذاباً من الكفّار، فلو خرج سلطان علىٰ أمير المؤمنين (عليه السّلام) لا بعنوان التديّن، بل للمعارضة في الملك، أو غرض آخر، كعائشة و الزبير و طلحة و معاوية و أشباههم، أو نصب أحد عداوة له أو لأحد من الأئمّة (عليهم السّلام) لا بعنوان التديّن، بل لعداوة قريش، أو بني هاشم، أو العرب، أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه، أو غير ذلك، لا يوجب ظاهراً شيءٌ منها نجاسة ظاهرية و إن كانوا أخبث من الكلاب و الخنازير؛ لعدم دليل من إجماع أو أخبار عليه. بل الدليل علىٰ خلافه؛»
« اما سائر طایفه های ناصبی ها و خوارج، دلیلی بر نجاستشان نداریم. اگر چه عذاب اینها در آخرت، از عذاب کفار بیشتر است. پس اگر یک صاحب قدرتی بر علیه حکومت امیرالمؤمنین قیام کند، آنهم نه به خاطر دین و اسلام، (کاری ندارد که علی منصوب از طرف خدا هست یا نیست، منصوب از طرف نبی هست یا نیست، بلکه سیاست حکومتی علی را قبول ندارد) بلکه به خاطر معارضات حکومتی و یا اغراض دیگر باشد، مثل عایشه و زبیر و معاویه و امثال اینها؛ یا اگر کسی با امیرالمؤمنین یا با یکی از ائمه عداوت و دشمنی داشته باشد، آنهم نه به خاطر دین و مذهب بلکه به خاطر دشمنی با قریش یا بنی هاشم یا عرب، و یا به خاطر اینکه امیرالمؤمنین قاتل فرزند و یا پدرش است، با او دشمنی داشته باشد؛ ظاهر امر چنین است که هیچ کدام از این موارد موجب نجاست ظاهری آن فرد نمی شود، هر چند چنین شخصی از سگ ها و خوک ها هم پست تر است ( یا پست تر باشد ما هیچ دلیلی بر نجاست ظاهری این اشخاص نداریم ) نه اجماع داریم و نه روایاتی بر این مسئله دلالت می کنند. بلکه دلیل بر خلاف داریم. »
📚کتاب الطهاره ، ج 3 ص 458
👌ما اگر چه حکمی که در فتوای مرحوم امام خمینی مبنی بر عدم نجاست کسانی که به سبب اغراض دنیوی با علی علیه السلام می جنگدند را قبول نداریم ، اما محل اشکال از کلام مرحوم امام را بررسی می کنیم که می گوید ؛
« و ان کانوا اخبث من الکلاب و الخنازیر »
👌برای این تعبیر دو ترجمه می توانیم ارائه دهیم ؛
1⃣یعنی آنان نجس نیستند ، اگر چه حقیقتا از سگ و خوک ، خبیث تر اند
❕این که دشمنان علی ع از حیوانات پست تر و خبیث تر اند ، در بالا مورد اثبات ما قرار گرفت .
2⃣ترجمه کنیم که « آنان نجس نیستند ، اگر چه از سگ و خوک ها نیز خبیث تر باشند ( باز هم نجس نیستند )
👌طبق ترجمه دوم ، امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی و مشروط می گوید که حتی اگر ما ، آنان را از سگ و خوک هم خبیث تر بدانیم ، باز هم دلیلی بر نجاست آنها نیست .
❕اگر بخواهیم کلام مرحوم امام خمینی را مطابق با قواعد ادبیات عرب ، بسنجیم ،ترجمه دوم ، صحیح تر است ، زیرا طبق ترجمه اول « ان » باید مخففه از مثقله باشد ، که در این صورت لازم است که بر سر « اخبث » « لام مفارقه » در آید ؛
📚بدائه النحو ، ص 147
👌این که بر سر « اخبث » « لام » نیامده است ، یعنی « ان » شرطیه است ، نه مخففه ، که جواب شرط آن محذوف است که جواب آن « لا دلیل علی نجاستهم » است .
❕یعنی آنان نجس ظاهری نیستند ، اگر چه از سگ ها و خوک ها خبیث تر باشند ، باز هم دلیلی بر نجاست آنان نیست »
👌بنابراین ، طبق ترجمه دوم ، مرحوم امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی می گوید که حتی مثلا به فرض از سگ و خوک نیز خبیث تر باشند ، باز نجس ظاهری نیستند و ادعای وهابی و نسبتی که به امام خمینی داده است ، دروغین است .
❕پیامبر گرامی ، اهلسنت را مامور کرده اند که نسبت به مسلمان حسن ظن داشته باشند ، چنان که نقل می کنند که پیامبر فرمود ؛
«نیکویی ظن و گمان ، از نیکویی عبادت است »
📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 2126
❕آنان باید مطابق حسن ظن کلام مرحوم امام خمینی را تفسیر کنند و ترجمه دوم را برگزینند و ترجمه اول را در تفسیر کلام ایشان به کار نبرند ❗️و کلام تعلیقی و فرضی مرحوم امام خمینی را به عنوان کلام قطعی ایشان ترجمه نکنند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir