🔸ادامه 👇
❕امام صادق عليه السلام به مُفضَّل فرمود ؛
«اى مُفضّل! قرآن، در طول بيست و سه سال، نازل شد. خداوند مى فرمايد: «ماه رمضان كه در آن، قرآنْ فرو فرستاده شد» ... مفضّل گفت: سَروَرم! اين، همان تنزيلِ [يكجايىِ] قرآن است كه خداوند، در كتابش آن را بيان كرده است. پس ظهور وحى در طول بيست و سه سال، چگونه بوده است؟
❕فرمود: «آرى، اى مفضّل! خداوند، قرآن را در ماه رمضان بر پيامبر عطا نمود، و ايشان، آن را تنها در هنگام لزوم، ابلاغ مى كرد و فقط در زمانى كه امر يا نهى اى ضرورت مى يافت، بيان مى نمود. پس جبرئيل عليه السلام با وحى، فرود آمد و آنچه را بِدان مأمور بود، ابلاغ كرد، و خداوند فرمود: «و زبانت را [در هنگام وحى،] زود به حركت در مياور تا در خواندن [قرآن]، شتابزدگى به خرج نداده باشى »
« يا مُفَضَّلُ! إنَّ القُرآنَ نَزَلَ في ثَلاث وعِشرينَ سَنَةً، وَاللَّهُ يَقولُ: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» ... قالَ المُفَضَّلُ: يا مَولايَ! فَهذا تَنزيلُهُ الَّذي ذَكَرَهُ اللَّهُ في كِتابِهِ، وكَيفَ ظَهَرَ الوَحيُ في ثَلاثٍ وعِشرينَ سَنَةً؟ قالَ: نَعَم يا مُفَضَّلُ! أعطاهُ اللَّهُ القُرآنَ في شَهرِ رَمَضانَ وكانَ لا يُبَلِّغُهُ إلّافي وَقتِ استِحقاقِ الخِطابِ، ولا يُؤَدّيهِ إلّافي وَقتِ أمرٍ ونَهيٍ، فَهَبَطَ جَبرَئيلُ عليه السلام بِالوَحيِ فَبَلَّغَ ما يُؤمَرُ بِهِ وقَولُهُ: «لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ»
📚بحار الانوار ج 89 ص 38
❕در روایت دیگر آمده است که حفص بن غیاث می گوید ، به امام صادق ع گفتم که خداوند عز و جل مى فرمايد: «ماه رمضان كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است»، در حالى كه قرآن، از اوّل تا آخر آن، در طول [حدود] بيست سال، فرو فرستاده شد. امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«قرآن، در ماه رمضان، يكجا به بيت المعمور، فرو فرستاده شد و سپس در طول بيست سال، [تدريجاً] نازل گشت». سپس فرمود: «پيامبر فرموده است: صُحُف ابراهيم، در شب اوّل ماه رمضان، نازل گشت. تورات، در شب ششم ماه رمضان، نازل شد. انجيل، در شب سيزدهم ماه رمضان، نازل شد. زبور، در شب هجدهم ماه رمضان، نازل شد و قرآن، در شب بيست و سوم ماه رمضان، نازل شده است».
« سَأَلتُهُ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عز و جل: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» وإنَّما انزِلَ في عِشرينَ سَنَةً بَينَ أوَّلِهِ وآخِرِهِ؟ فَقالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام: نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً في شَهرِ رَمَضانَ إلَى البَيتِ المَعمورِ، ثُمَّ نَزَلَ في طولِ عِشرينَ سَنَةً. ثُمَّ قالَ: قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله: نَزَلَت صُحُفُ إبراهيمَ في أوَّلِ لَيلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ، وانزِلَتِ التَّوراةُ لِسِتٍّ مَضَينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ، وانزِلَ الإِنجيلُ لِثَلاثَ عَشرَةَ لَيلَةً خَلَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، وانزِلَ الزَّبورُ لِثَمانِ عَشرَةَ خَلَونَ مِن شَهرِ رَمَضانَ، وانزِلَ القُرآنُ في ثَلاثٍ و عِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضان »
📚الکافی ج 2 ص 629 _ بحار الانوار ج 94 ص 25
❕بنابراین از این آیات و روایات استفاده می شود که قرآن دو بار بر پيامبر ص نازل شده يك بار نزول دفعى در شب قدر، و بار ديگر نزول تدريجى در طول 23 سال و در شب قدر قرآن بر بیت المعمور نازل شده است و قلب پاک پیامبر گرامی اسلام ، نسبت به آن اطلاع یافته است .
❕با توجه به آنچه گفتیم ، روشن شد که اگر قرآن در شب قدر نازل شده پس چگونه طبق روايات مشهور آغاز بعثت پيغمبر در 27 ماه رجب صورت گرفته است؟ زيرا نزول آن در ماه رمضان جنبه جمعى داشته، در حالى كه نزول اولين آيات در 27 رجب مربوط به نزول تدريجى آن است و به اين ترتيب مشكلى از اين نظر پيش نمى آيد.
📚تفسير نمونه، ج 21، ص: 149
❕جالب آن است که در روایات اهلسنت هم آمده است که تنها نزول دفعی قرآن در ماه رمضان بوده است نه نزول تدریجی ( و طبق بقیه روایات آنها که نقل کردیم ، آغاز نزول تدریجی در بیست و هفتم ماه رجب بوده است ) چنان که نقل می کنند ؛
« نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً فى شَهرِ رَمَضانَ فى لَيلَةِ القَدرِ فَجُعِلَ فى بَيتِ العِزَّةِ ثمّ انزِلَ عَلى النَّبِىّ فى عِشرينَ سَنَةً جَوابَ كَلامِ النّاسِ. » « قرآن به يكباره در شب قدر ماه رمضان فرود آمد و در بيت العزّه قرار گرفت، و بعد، در طول بيست سال در جواب درخواست مردم به پيامبر نازل شد. »
📚الدر المنثور ، ج 1 ص 189 _ جامع البیان ، ج 2 ص 196 _ تفسیر ابن کثیر ، ج 1 ص 222
🔸ادامه 👇