💠ادامه 👇 ❕بر این اساس اگر در روایاتی از مصر و از خاک آن مذمت شده است به خاطر عملکرد ناصواب مردمان مصر در آن عصر بوده است چرا که اعمال ناصواب مردمان بر خاک مصر اثر طبیعی و تکوینی می گذارد و این اثر طبیعی و تکوینی می توانست دامنگیر دیگران گردد , اثرات طبیعی و تکوینی که از نظر عادی قابل درک نیست و وحی از آن پرده بر می دارد . ❕از جریان یوسف نبی ع و زلیخا و بی تفاوتی همسر زلیخا به اعمال ناشایست همسرش استفاده می شود که در آن عصر مسائلی چون غیرت و مردانگی و ... مورد توجه مصریان نبوده است , چنان که خداوند از زبان همسر زلیخا یاد می کند که گفت : " يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخاطِئِين‏ " " يوسف! از اين موضوع صرفنظر كن، و تو اى زن نيز از گناهت استغفار كن كه از خطاكاران بودى. " ( یوسف ٢٩ ) 👌در تفسیر نمونه می خوانیم : " از جمله مسائلى كه در اين داستان توجه انسان را به خود جلب مى‏كند اين است كه در يك چنين مساله مهمى كه ناموس عزيز مصر به آن آلوده شده بود، چگونه او با يك جمله قناعت كرد و تنها گفت از گناه خود استغفار كن كه از خطاكاران بودى، و شايد همين مساله سبب شد كه همسر عزيز پس از فاش‏شدن اسرارش در سرزمين مصر، زنان اشراف را به مجلس خاصى دعوت كند و داستان عشق خود را با صراحت و عريان باز گو نمايد. آيا ترس از رسوايى، عزيز را وادار كرد كه در اين مساله كوتاه بيايد؟ يا اينكه اصولا براى زمامداران خود كامه و طاغوتيان، مساله غيرت و حفظ ناموس چندان مطرح نيست؟ آنها آن قدر آلوده به گناه و فساد و بى عفتى هستند كه اهميت و ابهت اين موضوع، در نظرشان از بين رفته است. احتمال دوم قويتر به نظر مى‏رسد. " 📚تفسير نمونه، ج‏ 9، ص: 388 ❕همینطور بی غیرتی و ذلت بنی اسرائیل نیز بر خاک مصر اثرات تکوینی نامطلوب گذاشته است , چنان که در نقلی آمده است که امام باقر ع فرمود : " چه خوب سرزمينى است شام و چه بد مردمى دارد امروزه، و چه بد سرزمينى است مصر، راستى كه زندانى بود براى بنى اسرائيل از خشم خدا بر آنها، و بنى اسرائيل به مصر نرفتند جز از خشم خدا بر آنها و نافرمانى آنها از خدا زيرا خدا عزّ و جلّ به آنها فرمود: درآئيد به سر زمين مقدسى كه خدا براى شما نوشته است، يعنى شام و سرباز زدند از ورود بدان و نافرمانى كردند و چهل سال در بيابان گم شدند. فرمود: بيرون شدن آنان از مصر و ورود آنها به شام نبود جز پس از آنكه توبه كردند و خدا از آنها خشنود شد، سپس امام پنجم عليه السّلام فرمود: راستش من بد دارم خوردن خوراكهائى كه در گل پخته‏هاى مصر پخته شود و دوست ندارم سرم را با گلش بشويم از ترس اينكه خوارى بار آورد و غيرتم را ببرد. " " نِعْمَ الْأَرْضُ الشَّامُ وَ بِئْسَ الْقَوْمُ أَهْلُهَا الْيَوْمَ وَ بِئْسَ الْبِلَادُ مِصْرُ أَمَا إِنَّهَا سِجْنُ مَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَمْ يَكُنْ دَخَلَ بَنُو إِسْرَائِيلَ مِصْرَ إِلَّا مِنْ سَخْطَةٍ وَ مَعْصِيَةٍ مِنْهُمْ لِلَّهِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ يَعْنِي الشَّامَ فَأَبَوْا أَنْ يَدْخُلُوهَا وَ عَصَوْا فَتَاهُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ وَ مَا كَانَ خُرُوجُهُمْ مِنْ مِصْرَ وَ دُخُولُهُمُ الشَّامَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ تَوْبَتِهِمْ وَ رِضَا اللَّهِ عَنْهُمْ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنِّي أَكْرَهُ أَنْ آكُلَ شَيْئاً طُبِخَ فِي فَخَّارِ مِصْرَ وَ مَا أُحِبُّ أَنْ أَغْسِلَ رَأْسِي مِنْ طِينِهَا مَخَافَةَ أَنْ تُورِثَنِي تُرْبَتُهَا الذُّلَّ وَ تَذْهَبَ بِغَيْرَتِي. " ُ 📚قصص الانبیاء , راوندی , ص ١٨٦ ❕بنابراین تا زمانی که مردمان مصر دنباله رو عملکرد ناصواب بنی اسرائیل در نافرمانی خداوند یا ادامه دهنده عملکرد سلاطین مصر در بی غیرتی باشند , ذلت و بی غیرتی در آنجا حاکم است و این اعمال ناشایست در خاک آن سرزمین تاثیر سوء وضعی و طبیعی می گذارد , چنان که در زمان صدور روایات ناهی از استفاده از گل و سفال مصری , این عملکرد ناصواب بر مردمان آن زمان حاکم بوده است و اثر وضعی مذکور مصداق داشته است , لذا روایات ناهیه صادر شده است , طبیعتا زمانی که این عملکرد ناصواب مردم مصر اصلاح گردد , طبق بیان علامه مجلسی دیگر این روایات در مورد خاک مصر مصداق پیدا نمی کند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir