بهره مندی اموات از اعمال خیر زندگان بر اساس روایات اهلسنت 🤔 ❓هدیه کردن فاتحه و قران برای مردگان جایز نیست و بدعت میباشد. نمازخواندن برای مردگان حرام است و امری باطل و بی اساس میباشد. زیرا خداوند می گوید برای انسان جزحاصل تلاش اونیست. و نیر آیه ای که می گوید دستاورد آنان و دستاورد شما برای شماست. اما میتوانید برای مردگانتان دعای خیر و مغفرت بخوانید. ❗️❗️ 💠💠 ❕در مورد احسان و نيكى در حق اموات روايات فراوانى در كتابهاى حديثى اهلسنت وارد شده كه همگى حاكى از اين است كه انسان هرگاه عملى را به نيابت از پدر و مادر و يا بستگان و دوستان بجا آورد ثواب آن به خود «منوب عنه» مى‌رسد در اينجا مناسب است كه به اندكى از اين‌روايات اشاره كنيم: 🌐 بهره‌گيرى ميت از روزه و حج نايب : 🔸 رسول گرامى فرمود: هركس بميرد و روزه بر ذمّۀ او باشد، ولىّ او (فرزندش) از جانب او روزه مى‌گيرد. " من مات و عليه صيام، صام عنه وليه. " 📚صحیح بخاری ج ٢ ص ٢٤٠ _ صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٥ 🔸ابن عباس مى‌گويد: زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: مادرم مرده و روزه بر ذمه دارد. پيامبر فرمود: هرگاه بدهى به مردم داشت، تو پرداخت مى‌كردى‌؟ آن زن گفت: بلى! پيامبر فرمود: پرداخت بدهى خدا لازمتر است. " انّ امرأة أتت رسول اللّه فقلت: انّ أمّي ماتت و عليها صوم شهر، فقال: أ رأيت لو كان عليها دين أكنت تقضينه، قالت: نعم، قال: فدين اللّه أحقّ بالقضاء. " 📚صحیح بخاری ج ٢ ص ٤٠ _ صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٥ 🔸زنى حضور رسول خدا رسيد و گفت: كنيزى را از جانب مادرم آزاد كردم. پيامبر فرمود: به اجر اين عمل مى‌رسى. سپس آن زن افزود: بر ذمّۀ مادرم يك ماه روزه بود، آيا از جانب او روزه بگيرم‌؟ فرمود: روزه بگير. آن زن افزود: مادرم حج نرفته بود آيا از جانب او حج بجا بياورم‌؟ پيامبر فرمود: انجام بده " "أنت امرأة فقال: انّي تصدقت على أمي بجارية و انّها ماتت، قال: فقال وجب أجرك:... قالت يا رسول اللّه: انّه كان عليها صوم شهر أفصوم عنها، قال: صومي عنها، قالت: انّها لم تحج قط أفأ حج عنها، قال: حجي عنها. " 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ١٥٦ _ السنن الکبری , بیهقی ج ٤ ص ٢٥٦ 🔸 عايشه مى‌گويد: مردى حضور رسول خدا رسيد و گفت: مادرم در گذشته و وصيت ننموده است، و چنين مى‌انديشم كه اگر توانايى سخن گفتن داشت، صدقه مى‌داد اگر از جانب مادرم صدقه دهم آيا براى او پاداشى هست‌؟ فرمود: بله " " انّ رجلا أتى النبي فقال: يا رسول اللّه انّ أمي اقتلعت نفسها و لم توص و أظنها لو تكلمت تصدقت، أفلها أجر ان تصدقت عنها، قال: نعم. " 📚الموطا , ج ٢ ص ٧٦٠ _ نیل الاوطار ج ٤ ص ١٤١ 🔸سعد بن عباده از ياران رسول خداست، وقتى مادر او درگذشت به حضور پيامبر رسيد و گفت: چه صدقه‌اى با فضيلت‌تر است‌؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: آب. سعد بن عباده چاهى كند و گفت: اين براى مادر سعد. " " فحفر بئرا و قال: هذه لأمّ سعد. " 📚سنن ابى داود، ج ٢ ص ١٣٠ شماره ١٦٨١ 🔸در نقل دیگر پیامبر گرامی فرمود : " مُرده در گور خود، به‏سانِ شخص غرق شده و دور افتاده است. چشم به راه دعايى از جانب پدر يا مادر يا فرزند يا يك دوست صميمى است. هرگاه چنين دعايى به او برسد، برايش از دنيا و آنچه در دنياست، دوست داشتنى‏تر است. خداوند عز و جل، بر اثر دعاى عزيزان و دوستان، ( بخشش‏ها و ثواب‏ها ) به اندازه كوه‏ها بر اهل قبور وارد مى‏كند، و هديه زندگان به مُردگان، آمرزش‏خواهى براى آنان و صدقه دادن از جانب ايشان است." " ... وإن هدية الأحياء إلى الأموات الاستغفار لهم والصدقة عنهم " . 📚كنز العمّال: ج 15 ص 694 ح 42783. 🔸و فرمود : برای مردگانتان سوره یاسین را بخوانید " " ( اقرأوا يس على موتاكم ) " 📚سنن ابی داود ج ٢ ص ٦٣ ❕از آنجا كه مسأله ما، يك مسأله فقهى است، آگاهى از فتاواى فقهاى اهل سنت مى‌تواند راهگشا باشد، آنان مسأله را به دو صورت تقسيم كرده‌اند: أ. هرگاه ميّتى بر انجام عمل نيكى وصيت كند همه فقيهان چهارگانه در لزوم تنفيذ آن اتفاق نظر دارند، و مى‌گويند: ميت از عمل انسان زنده بهره‌مند مى‌شود. ب. هرگاه ميت چيزى را وصيت نكند ولى فرزندان و بستگان بخواهند كار نيكى در حق او انجام دهند، در اينجا همۀ فقها به استثناى مالك بر صحت اين عمل اتفاق دارند. 💠 1. فقيهان حنبلى مى‌گويند: هرگاه كسى قبل از انجام حج واجب بميرد خواه در اين مورد معذور باشد يا نباشد بايد از اموال او برايش حجى گرفت هر چند وصيت نكرده باشد. 2. فقيهان حنفى مى‌گويند: هرگاه وصيت نكند و از دنيا برود و يك نفر از ورثه حجى براى او بگيرد و عمل او به خواست خدا پذيرفته مى‌شود. 3.فقيهان شافعى مى‌گويند: هرگاه شخصى از انجام عمل حج عاجز شد ديگرى مى‌تواند از جانب او پس از مرگش نيابت كند. 📚الفقه علی المذاهب الاربعه , کتاب الحج , مباحث الحج عن الغیر , ج ١ ص ٥٦٧ _ ٥٦٩ _ ٥٧١ 💠ادامه 👇