💠ادامه 👇 ❕بنابراین , این که گفته شود روح انسانی به مانند خداوند , هیچگاه گرفتار خواب یا عدم درک نمی شود , کلیت ندارد , و نمی توان به این راحتی , صفات خداوندی را بر روی بشر محدود گزارد , چنان که خداوند می فرماید : "«و بهترين نام ها براى خداست؛ خدا را به آن (نامها) بخوانيد. و كسانى كه نام هاى او را تحريف مى كنند (و بر غير او مى نهند)، رها سازيد». " " وَللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي اسْمَائِه‏ " ( سوره اعراف، آيه 180. ) ❕علی ع در نهج البلاغه فرمود : «وَ اشْهَدُ انَّ مَنْ ساواكَ بِشَى‏ءٍ مِنْ خَلْقِكَ فَقَدْ عَدَلَ بِكَ، وَ الْعادِلُ بِكَ كافِرٌ بِما تَنَزَّلَتْ بِهِ مُحْكَماتُ آياتِكَ، وَ نَطَقَتْ عَنْهُ شَواهِدُ حُجَجِ بَيِّناتِكَ، وَ انّكَ انْتَ اللَّهُ الَّذى لَمْ تَتَناهُ فى الْعُقُوْلِ فَتَكُوْنَ فى مَهَبِّ فِكْرِها مُكَيَّفاً، وَ لا فى رَوِيّاتِ خَواطِرِها فَتَكُوْنَ مَحْدُوداً مُصَرَّفا»" ❕ «گواهى مى‏دهم آنانكه تو را با پاره‏اى از مخلوقات مساوى بدانند تو را عديل و نظير آنها شمرده‏اند، و كسى كه عديل و نظيرى براى تو قائل شود به محكمات آياتى كه نازل گشته و شواهد دلايل روشنى كه آيات از آن سخن مى‏گويد كافر گشته است، تو همان خداوندى هستى كه نهايتى در عقول ندارى تا در مسير وزش افكار در كيفيت خاصى واقع شوى، و نه در خاطره‏ها جاى گرفته‏اى كه محدود و قابل تغيير باشى»" 📚نهج‏البلاغه، خطبه 91 ❕در نقل دیگر آمد : " خداوند برتر و متعالی است از آنچه که توصیف کنندگان انجام می دهند و خداوند را به خلقش شبیه می کنند و بر خداوند افتراء می بندند " " تَعَالَى عَمَّا يَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ الْمُشَبِّهُونَ اللَّهَ بِخَلْقِهِ الْمُفْتَرُونَ عَلَى اللَّه‏ " 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 100 ❕به هر حال این گونه نقدها با حفظ احترام , لازمه مباحث علمی است , که متاسفانه برخی از طرفداران پر ادعا چنین نقدهایی را حمل بر بیسوادی و جهالت می کنند که ناقدین حتی یک خط عرفان نخوانده اند ❗️❗️❗️ 👌در ذیل توضیح داده ایم که عرفان باید مبتنی بر بیانات اهلبیت علیهم السلام باشد و الا سرابی بیش نیست که نتیجه ای جز انحراف به همراه ندارد : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3494 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir