دیدگاه آیت الله بروجردی و میرزای شیرازی در مورد ولایت فقیه و حکومت اسلامی !!!!! 🤔 : ❓افرادی که به عدم قیام در دوران غیبت اعتقاد دارن میگن که میرزای شیرازی و مرحوم بروجردی با وجود قدرتشون و وجود حکومت های ظالم در عصرشون قیام نکردند و حکومت اسلامی تشکیل ندادند پس قائل به قیام و تشکیل حکومت اسلامی نبودند! چطور میشه جوابشون رو داد؟و آیا میرزای شیرازی و مرحوم بروجردی در جایی درباره قیام و تشکیل حکومت اسلامی چیزی گفته‌اند؟❗️❗️ 💠💠 👌مساله ولایت فقیه و حق حاکمیت اجتماعی فقیه از مسلمات فقه شیعه و برگرفته از آیات و روایات است و بزرگان شیعه نیز در طول تاریخ این عقیده را داشته اند , ما در ذیل در این رابطه و همینطور روایات ممنوعیت قیام در عصر غیبت بحث مفصلی داشته ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 ❕آیت الله بروجردی نیز عقیده به این ولایت و حق حاکمیت برای فقیه داشته است . 👌آيت اللّه بروجردى براى اثبات ولايت فقيه به ترتيب اين‏چنين استدلال مى‏كند: 🔸يك. انسان نيازهاى اجتماعى دارد؛ 🔸دو. دين اسلام به اين نيازها اهميت داده و بسيارى از احكام آن در مورد اجتماع و سياست است كه اجراى آن احتياج به رهبرى دارد. و اجراى آن را به مسلمان تفويض نموده است؛ 🔸سه. رهبر مسلمانان در آغاز كسى جز پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و جانشينان آن حضرت نبوده است؛ 🔸چهار. امامان معصوم عليهم السّلام كه شيعيان خويش را از رجوع به طاغوتها و قضات جور بر حذر داشته‏اند، به يقين فردى را به عنوان مرجع برگزيده‏اند، آن هم براى رفع خصومتها، تصرف در اموال غايبان و قاصران، دفاع از حوزه اسلام و ديگر امور مهمى كه شارع راضى به ترك و اهمال آنها نيست. 🔸پنج. تعيين و نصب مرجع از سوى آنان منحصر در فقيه جامع شرايط است؛ زيرا هيچ‏كس قائل به نصب غير فقيه نشده است. بنابراين امر داير بين عدم نص و نصب فقيه عادل است و چون بطلان فرض اول روشن است، ازاين‏رو نصب فقيه قطعى است و مقبوله عمر بن حنظله نيز در شمار شواهد و مؤيدات خواهد بود. " ....إذا ثبت بطلان الأوّل بما ذكرناه صار نصب الفقيه مقطوعا به،و يصير مقبولة ابن حنظلة أيضا من شواهد ذلك. " 📚البدر الزاهر ج ١ ص ٧٩ 👌آيت اللّه فاضل لنكرانى، از شاگردان آیت الله بروجردی نقل مى‏كند: ❕ «آيت اللّه بروجردى گرچه در قم بحث ولايت مطلقه را مستقلا مطرح نكردند، ولى ايشان همانند امام قائل به ولايت مطلقه براى فقيه بود. 👌شاهدم اين است كه ايشان به هنگام تأسيس مسجد اعظم ناچار شدند حياطى را كه وضوخانه آستانه و در كنار آن بقعه‏هايى [كه‏] بود- و در اين بقعه‏ها، قبرهايى وجود داشت- خراب كنند و جزء صحن‏ مسجد اعظم قرار دهند. ايشان وضوخانه و بقعه‏ها را خراب كردند (البته بدون اينكه اصل قبرها را از بين ببرند) و جزء مسجد اعظم قرار دادند. كسى به ايشان اعتراض مى‏كند كه حياط مربوط به آستانه است و بقعه‏ها مربوط به ديگران؛ شما به چه مجوزى آنها را تصرف كرديد؟ ايشان لبخندى مى‏زنند، مى‏فرمايند: «معلوم مى‏شود اين آقا هنوز ولايت فقيه درست برايش جا نيفتاده است». معناى سخن ايشان اين است كه فقيه ولايت مطلقه دارد، ازاين‏رو كارى را كه مصلحت ببيند، به حكم اين ولايت انجام مى‏دهد». 📚«ويژه‏نامه چشم و چراغ مرجعيّت»، حوزه، ص 163 👌مرحوم میرازای شیرازی نیز از معتقدین به ولایت فقیه و حق حکمرانی برای فقیه بوده است و بر همین اساس آن فتوای معروف در حرمت تنباکو را صادر کرد تا سلطه و استعمار انگلیس بر جامعه اسلامی را بشکند چنان که مرحوم امام خمینی می گوید : " موضوع ولايت‏فقيه، چيز تازه‏اى نيست كه ما آورده باشيم؛ بلكه اين مسئله از اول مورد بحث بوده است. 👈حكم ميرزاى شيرازى در حرمت تنباكو، چون حكم حكومتى بود ... همه علما تبعيت كردند ... مرحوم كاشف الغطاء بسيارى از اين مطالب را فرموده‏اند ...👉 مرحوم نراقى همه شئون رسول الله را براى فقها ثابت مى‏دانند. آقاى نائينى نيز مى‏فرمايند: اين مطلب از مقبوله عمر بن حنظله استفاده مى‏شود ... اين مسئله تازگى ندارد ...» " 📚ولایت فقیه ص ١٢٤ ▫️ادامه 👇