▫️ادامه 👇
❗️بر پايه شمارى از روايات، ياران امام حسين عليه السلام، جايگاه خود در بهشت را مىديدند و بدين جهت، با اشتياق كامل به استقبال شهادت مىرفتند. روشن است که اگر ایمان فرد ناقص باشد و مثلا معتقد به ولایت نباشد , نمی تواند به این درجات عالی بهشت برسد .
❗️محمّد بن عُماره مىگويد كه از امام صادق عليه السلام پرسيدم: ياران امام حسين عليه السلام، چگونه از مرگ استقبال مىكردند؟ فرمود: " پرده از برابرِ آنها كنار رفت تا اين كه جايگاهشان را در بهشت، ديدند." عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِي عَنْ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ ع وَ إِقْدَامِهِمْ عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ إِنَّهُمْ كُشِفَ لَهُمُ الْغِطَاءُ حَتَّى رَأَوْا مَنَازِلَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ "
📚علل الشرائع، ج1، ص: 229
❕در روايت ديگرى از امام زين العابدين عليه السلام، آمده است كه شب عاشورا، پس از آن كه امام حسين عليه السلام اجازه داد تا يارانش او را تنها بگذارند و آنها نپذيرفتند، امام عليه السلام تأكيد كرد كه: "شما، فردا چنان كشته مىشويد كه هيچ كس از شما، نجات پيدا نمىكند. " آنها گفتند: ستايش، خدايى را كه به ما با كشته شدن با تو، شرافت بخشيد! سپس امام عليه السلام، براى آنها دعا كرد و فرمود: "سرتان را بالا بگيريد و نگاه كنيد. " آنان به جايگاه و منزلگاههايشان در بهشت، نگاه كردند، در حالى كه آن امام عليه السلام به ايشان مىفرمود: فلانى! اين، جاى توست. فلانى! اين، قصر توست. فلانى! اين درجه توست. پس هر كدام از آنها، با سينه و صورت خود، از تيرها و شمشيرها استقبال مىكرد تا در بهشت به جايگاهش برسد. " "فَجَعَلُوا يَنْظُرُونَ إِلَى مَوَاضِعِهِمْ وَ مَنَازِلِهِمْ مِنَ الْجَنَّةِ ...
📚الخرائج و الجرائح، ج 2، ص: 848
❗️بر این اساس می گوییم : توهم برخی افراد در مورد غیر شیعه بودن بعضی از شهدای کربلا بی اساس است به عنوان مثال :
▫️1 _ وهب به وهب و مادرش که مسیحی بودند به دست مبارک امام حسین علیه السلام اسلام حقیقی آوردند و بر اساس این اعتقاد به اسلام و ولایت , وهب جانش را برای امام حسین ع فدا کرد : "بَرَزَ مِنْ بَعْدِهِ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ وَ كَانَ نَصْرَانِيّاً أَسْلَمَ عَلَى يَدِ الْحُسَيْنِ ع هُوَ وَ أُمُّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَى كَرْبَلَاء "
📚امالی صدوق ص: 161
▫️2 _ زهیر بن قین اگر چه عثمانی و غیر شیعه بود اما با هدایت امام حسین ع شیعه شد و با صراحت امام حسین را امام و هادی خود معرفی می کرد : "أنَّ زُهَيرا لَمّا أرادَ الحَملَةَ وَقَفَ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام وضَرَبَ عَلى كَتِفِهِ، وقالَ: اقدِم حُسَينُ هادِيا مَهدِيّا "
📚مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 2 ص 20 _ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 568 _ الفتوح: ج 5 ص 109 _ المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 103 _ بحار الأنوار: ج 45 ص 25
❕در نقلی دیگری زهیر با صراحت بر شیعه بودن خود تاکید می کند . در نقل مذکور آمده است که يكى از سپاهيان كوفه به او گفت: اى زهير! تو در نگاه ما، از شيعيان اين خانواده نبودى؛ [بلكه] عثمانى بودى؟ زهير، پاسخ داد: چرا به موقعيّت فعلى من، استدلال نمىكنى كه از آنهايم؟! بدان كه به خدا سوگند، من هرگز نامهاى براى حسين ننوشتم، پيكى به سويش نفرستادم و قول كمكى نيز به او ندادم؛ ولى راه، مرا با او در يك جا گِرد آورد و همين كه او را ديدم، به ياد پيامبر خدا و منزلتى افتادم كه او در پيش ايشان داشت، و پى بردم كه از سوى دشمنانش و گروه شما، چه بر سرِ او خواهد آمد، ديدم كه براى حفظ حقّ خدا و پيامبرش كه شما آن را ضايع كردهايد، بايد به كمك او بشتابم، در زمره گروه او باشم و جانم را فداى او كنم. " " قالَ: يا زُهَيرُ! ما كُنتَ عِندَنا مِن شيعَةِ أهلِ هذَا البَيتِ. إنَّما كُنتَ عُثمانِيّا! قالَ: أفَلَستَ تَستَدِلُّ بِمَوقِفي هذا أنّي مِنهُم! ... وعَرَفتُ ما يُقدَمُ عَلَيهِ مِن عَدُوِّهِ وحِزبِكُم، فَرَأَيتُ أن أنصُرَهُ، و أن أكونَ في حِزبِهِ، و أن أجعَلَ نَفسي دونَ نَفسِهِ، حِفظا لِما ضَيَّعتُم مِن حَقِّ اللّهِ وحَقِّ رَسولِهِ "
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 416، أنساب الأشراف: ج 3 ص 391 المنتظم: ج 5 ص 337 _ الكامل في التاريخ: ج 2 ص 558، البداية والنهاية: ج 8 ص 176؛ الإرشاد: ج 2 ص 89، إعلام الورى: ج 1 ص 454
▫️3 _ حر بن یزید ریاحی نیز پس از توبه خود , امام حسین علیه السلام را برترین مردم و امام و هادی خود معرفی می کرد : " أبشِر يا حُرُّ بِخَيرٍ، فَالتَفَتُّ فَلَم أرَ أحَدا. فَقلتُ: وَاللّهِ ما هذِهِ بِشارَةٌ و أنَا أسيرُ إلَى الحُسَينِ عليه السلام! وما احَدِّثُ نَفسي بِاتِّباعِكَ.فَقالَ عليه السلام: لَقَد أصَبتَ أجرا وخَيرا. " _ " عَن خَيرِ مَن حَلَّ مِنىً وَالخَيف "
📚مثير الأحزان: ص 59، بحار الأنوار: ج 45 ص 15 _ تاريخ الطبري: ج 5 ص 440، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 567
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht