قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجاً عَلَي أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدّاً (94)کهف (آن مردم) گفتند: اى ذوالقرنين! همانا (قوم) يأجوج ومأجوج در اين سرزمين فساد مى كنند، آيا ما براى تو خرج و هزينه اى قرار دهيم تا ميان ما وآنان سدّى ايجاد كنى (تا از شرّشان ايمن شويم)؟ 🌿🌿🌿 تفسیرنور: «خراج» چيزى است كه از زمين خارج مى شود، و «خَرج» به آنچه از مال خارج مى گردد گفته مى شود. مفسّران و مورّخان، با استفاده از قرائن موجود مى گويند: مراد از يأجوج و مأجوج همان قبايل مغول و تاتار مى باشند. در روايتى از اميرمؤمنان على عليه السلام مى خوانيم: ذوالقرنين قومى را يافت كه به او گفتند: قوم يأجوج و مأجوج پشت اين كوه هستند و هنگام برداشت محصول و ميوه ها هجوم آورده و همه را غارت يا نابود مى كنند، آيا ما براى تو ساليانه هزينه اى را قرار دهيم تا براى ما سدّى بسازى.(98) ----- 98) تفسير نورالثقلين. 🌿🌿🌿 - هرجا مردم احساس نياز كردند، سرمايه گذارى هم مى كنند. «فهل نجعل لك خرجاً» در آيه ى 77 اين سوره مردم قطعه نانى به دو پيامبر خدا ندادند، ولى در اين آيه، حاضرند سرمايه گذارى كلان كنند. - اولياى خدا بهترين كسانى اند كه مى توانند ايجاد امنيّت كنند و گره گشاى مردم باشند. «يا ذا القرنين...تجعل بيننا... سدّاً» - نياز به امنيّت بيش از مسكن ولباس است. «نجعل لك خرجاً على أن تجعل... سدّاً» (مردمى كه در برابر خورشيد، سايه بان ولباس نداشتند، از ذوالقرنين امنيّت خواستند، نه پوشش.) - در جوامع انسانى، امنيّت وآسايش از اهميّت ويژه اى برخوردار است. «تجعل بيننا وبينهم سدّاً» لذا سخت ترين كيفرها نيز براى برهم زنندگان امنيّت است.(99) - حبس و محدود كردن تبهكاران، جايز است. «سدّاً» ----- 99) اشاره به آياتى كه كيفر «مفسدين فى الارض» را بيان مى كند.