فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:كلمه «تولّى» را دو نوع مى‏توان معنا نمود: یكى به معناى به قدرت و حكومت رسیدن كه در ترجمه آمده است. و دیگر به معناى اعراض كردن است كه در این صورت معناى آیه این مى‏شود:هرگاه از حقّ و هدایت الهى اعراض نمود و از نزد تو بیرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مى‏رود.درآیه قبل، گفتار به ظاهر نیكوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانه‏ى آنان را بیان مى‏كند.قرآن مى‏فرماید:«الّذین ان مكنّاهم فى الارض أقاموا الصلوة واتوا الزّكوة وأمروا بالمعروف ونَهوا عن المنكر»اگر صالحان حكومت را بدست گیرند،نمازبه پامى‏دارند و زكات مى‏دهندو امربه معروف ونهى از منكر مى‏كنند.وبدین وسیله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مى‏كنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهى‏ها و فشارهاى بیرونى، همه چیز جامعه را فداى خود مى‏كند. به گفته‏ى المیزان؛تاریخ گواه آن است كه چه مسلمان نمایانى به نام اسلام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاكم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند. كسانىكه با جعل قوانین و تهاجم فرهنگى و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد و نسل‏نو مى‏شوند، مصداق این آیه و «مفسد فى الارض» هستند.هلاك حرث به معناى محو كشاورزى، و هلاك نسل، انحراف نسل آینده است. مراغى و فخررازى در تفاسیر خود احتمال داده‏اند كه مراد از «حرث» زنان باشند، بدلیل «نساؤكم حرث لكم»و مراد از «نسل»فرزندان.یعنى طاغوت‏ها، نظام خانواده و تربیت فرزندان را نابود مى‏كنند.حج41.وبقره، 223. نااهل اگر به قدرت رسد، همه چیز را به فساد مى‏كشاند. بزرگ‏ترین خطر،نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است.