💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠باید برویم به سمت عملی شدن . حالا وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعاً مراد نیست. 🔸وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمی‌شود و امکان هم ندارد. 🔹مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است. 🔸اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجاست و در چیست؛ بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند، ببینند امّت اسلامی امروز به چه احتیاج دارد، با که باید دشمنی کرد، با که باید دوستی کرد و چه جوری دوستی کرد، این جهت‌گیری‌ها را در ضمن گفت‌وگوها و مذاکرات، به توافق برسند، در این جهت حرکت کنند. مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار. 🔻 آن چیزی که امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم مسئله‌ِی مذهبی است؛ شیعه و سنّی. نباید بگذاریم اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده بشود. 🔸یک چیزهایی است که تنازع ایجاد می‌کند، باید به طور جدّ مانع بشویم. حالا سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی هم در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدند، این خیلی چیز خطرناکی است. 🔹 این‌هایی که ضدّ اسلامند؛ نه با شیعه خوبند نه با سنّی. اینها وارد بحث شدند. 🔸بنده یک وقت گفتم شیعه‌ِی انگلیسی و سنّی آمریکایی؛ بعضی خیال کردند که ما که میگوییم شیعه‌ی انگلیسی، یعنی اینجور تبلیغ کردند به دروغ که شیعه‌ِی انگلیسی یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است، نه؛ شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد. 🔹منظور الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا درست‌کن، سنّی دعوا درست‌کن. مثل داعش و مثل وهّابی‌ها و امثال اینها که دعوا درست می‌کنند. مثل تکفیری‌ها؛ اینها اسمشان مسلمان است، ممکن است متعبّد هم باشند به احکام فردی اسلامی اما در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. 🔸اینکه اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است، فرقی نمیکند در هر جایگاهی باشد، در هر مقامی باشد، در هر کشوری باشد. ما به این عمیقاً اعتقاد داریم. 🔺 ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همه‌گیر بشود. باید اتّفاق نظر بوجود بیاید. 🔸 البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنّی‌ها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد. 🔹 ما دیدیم کسانی، وهّابی‌ها، از دویست سال قبل قبور ائمّه را ویران کردند. رفتند کربلا قبر مطهّر سیدالشّهدا علیه‌السّلام را ویران کردند، و ضریح چوبی بود، ضریح را سوزاندند، در داخل حرم آتش درست کردند، قهوه درست کردند، قهوه خوردند، این اتّفاق افتاد. 🔸رفتند نجف نتوانستند بیایند به‌خاطر مرحوم شیخ جعفر کاشف‌الغطا که نیرو داشت و طلبه‌ها و دیگران را بسیج کرد و نجف حصار داشت، نتوانستند بروند نجف. 🔹 رفتند کوفه، مسجد کوفه و شیعه بودند آنها، آنها را قتل‌عام کردند، افراد زیادی را کشتند. این موجب نشد که علمای شیعه، بزرگان شیعه، مراجع شیعه اهل‌سنّت را متّهم کنند؛ نه. اینها تندروانی بودند این کار را کردند. 🔺در زمان خود ما، داعش؛ داعش در عراق یک جور، در سوریه یک جور، اخیراً در افغانستان یک جور. به مدرسه‌ی بچّه‌ها هم رحم نمیکنند. مدرسه‌ی دخترانه، مدرسه‌ی پسرانه منفجر میکنند، خانواده‌ها را داغدار فرزندانشان میکنند. 🔸این کارها را میکنند، امّا ما به هیچ وجه اهل‌سنّت را متّهم نمیکنیم. 🔻اینها یک تندروانی هستند. 🔸این طرف هم باید همین‌جور باشد. 🔻کسانی ممکن است تندروی کنند امّا نبایستی جامعه‌ی تشیّع را متّهم کرد به‌خاطر تندروی. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ☀️ (مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷