⏹ سلسله مباحثی در زمینه توهم «تضاد علم و دین»(۲) 1️⃣ توحيد و تكامل انواع(۲) 1️⃣ اوّلًا آنچه علوم در زمينه تکامل و تبدل انواع بیان داشته ‏اند فرضيّه ‏هايى است كه دائماً تغيير كرده و اصلاح شده و يا باطل شناخته شده و فرضيّه ‏اى ديگر جانشين آن شده است. با اين‏چنين فرضيّه ‏هايى نمى ‏توان مطلبى را كه در يك كتاب آسمانى آمده است، اگر به صورت صريح و غير قابل توجيهى بيان شده باشد، مردود شناخت و آن را دليل بر بى ‏اساسى اصل مذهب شمرد و بى ‏اساسى مذهب را دليل بر نبودن خدا گرفت. 2️⃣ ثانياً آنچه علوم در مساله تبدل انواع سير كرده است این است كه تغييرات اساسى كه در جانداران پيدا شده، خصوصاً مراحلى كه نوعيّت تغيير يافته و ماهيّت عوض شده است، به صورت جهش يعنى سريع و ناگهانى بوده است. ديگر مسأله تغييرات بسيار بطى‏ء و نامحسوس و كند و متراكم مطرح نيست. 🔻وقتى كه علم ممكن دانست كه طفل يك شبه ره صدساله برود، چه دليلى در كار است كه چهل شبه ، ره صدها ميليون ساله را نرود؟ تبیین 🔻آنچه در كتب مذهبى آمده است فرضاً صراحت داشته باشد كه «آدم اوّل» مستقيما از خاك آفريده شده است، به شكلى بيان شده كه نشان مى ‏دهد ملازم با نوعى فعل و انفعال در طبيعت بوده است. 🔻در آثار مذهبى آمده است كه طينت آدم چهل صباح سرشته شد. چه مى ‏دانيم؟ شايد همه مراحلى را كه به طور طبيعى اوّلين سلول حياتى بايد در طول ميلياردها سال طى كند تا منتهى به حيوانى از نوع انسان بشود، سرشت و طينت «آدم اوّل» به اقتضاى شرايط فوق ‏العاده ‏اى كه دست قدرت الهى فراهم كرده بوده است، در مدّت چهل روز طى كرده باشد؛ همچنان كه نطفه انسان در رحم در مدّت نه ماه تمام مراحلى را كه مى ‏گويند اجداد حيوانى انسان در طول ميلياردها سال طى كرده ‏اند، طى مى ‏كند. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 516- 515- با تلخیص و ویرایش- شهيد مطهرى —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷