⏺ امام شناسی(۶) 🔸امامت به معنى ولايت‏ معنوی ، انسان کامل یا حجت زمان (۲) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻مسأله ولايت در شيعه معمولًا به آن معناى خيلى به اصطلاح غليظش مطرح است، به معنى حجّت زمان كه هيچ زمانى خالى از حجّت نيست: وَ لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْارْضُ بِاهْلِها يعنى هيچ وقت نبوده و نخواهد بود كه زمين از يك انسان كامل خالى باشد؛ و براى آن انسان كامل مقامات و درجات زيادى قائل‏ند 🔻ما که در اغلب زيارتها كه مى ‏خوانيم، به چنين ولايت و امامتى اقرار و اعتراف مى ‏كنيم؛ يعنى معتقديم كه امام داراى چنين روح كلى است. 🔻ما در زيارت مى ‏گوييم (اين را همه ما هميشه مى ‏خوانيم و جزء اصول تشيع است): اشْهَدُ انَّكَ تَشْهَدُ مَقامى وَ تَسْمَعُ كَلامى وَ تَرُدُّ سَلامى ‏ (تازه ما براى مرده ‏اش مى ‏گوييم. البته از نظر ما مرده و زنده او فرقى ندارند؛ چنين نيست كه زنده‏اش اين طور نبوده و فقط مرده ‏اش اين طور است.) من گواهى مى ‏دهم كه تو الآن وجود مرا در اينجا حس و ادراك مى ‏كنى، من اعتراف مى ‏كنم كه تو سخنى را كه من الآن مى ‏گويم: السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ موسىَ الرِّضا مى ‏شنوى، من اعتراف مى ‏كنم و شهادت مى ‏دهم كه سلامى را كه من به تو مى ‏كنم: السَّلامُ عَلَيْكَ‏ تو به من جواب مى ‏دهى. اينها را هيچ كس براى هيچ مقامى قائل نيست. 🔻اهل تسنن (غير از وهّابيها) فقط براى پيغمبر اكرم قائل هستند و براى غير پيغمبر براى احدى در دنيا چنين علوّ روحى و احاطه روحى قائل نيستند. ولى اين مطلب جزء اصول مذهب ما شيعيان است و هميشه هم آن را مى ‏گوييم. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى (امامت و رهبری)، ج‏4، ص: 720- —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷