»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://zenderoid.ir )
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
اعراف - ٥٥
پروردگار خود را (آشکارا) از روی تضرّع، و در پنهانی، بخوانید! (و از تجاوز، دست بردارید که) او متجاوزان را دوست نمیدارد!
**************
نکته ها:
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در سفرى بعضى اصحاب را دیدند كه با فریاد دعا مى كنند، حضرت فرمودند: آرام دعا كنید. (141) حضرت زكریّا نیز خداوند را در پنهانى و با اخلاص ندا مى كرد. «نادى ربّه نداءً خفیّاً» (142) زیرا نشانه ى ادب است چنانكه خداوند به مؤمنان مى فرماید: بلندتر از صداى پیامبربا او سخن نگویید. «لاترفعوا اصواتكم فوق صوت النبىّ كجهر بعضكم لبعض» (143) وممكن است صداى بلند در عبادت ونیایش، زمینه ساز تظاهر وریا باشد.
تضرّع و ناله در دعا، نشانه ى توجّه انسان به كمبودها و نیازهاى خود و عامل شكستن غرور و خودخواهى است. زیرا آنكه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هیچ كس ناله و درخواستى ندارد.
امام صادق علیه السلام فرمود: تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند كردن و دعا نمودن است، (144) پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نیز چنین دعا مى كرد و سلمان فارسى از آن حضرت نقل كرده كه فرمود: خداوند حیا مى كند دستى را كه به دعا بلند شود محروم برگرداند. (145)
-----
141) تفاسیر مجمع البیان و كبیر فخررازى
142) مریم، 3
143) حجرات، 2
144) كافى، ج 2، ص 481
145) تفسیر قرطبى
**************
پیام ها:
- پس از خداشناسى، خداپرستى لازم است. «اُدعوا ربّكم» در آیه ى قبل، خداشناسى مطرح شد، در این آیه خداپرستى.
- بهتر است دعا با استمداد از كلمه ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّكم تضرّعاً و خفیة» دعاى پنهانى از ریا دور و به اخلاص نزدیك تر است.
- دعا وقتى مؤثّر است كه خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفیة»
- با تمام وجود و با كمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همه ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
- گردنكشان و تجاوزكاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى باشند. «انّه لا یحبّ المعتدین»
- دعا نكردن، دعاى بى تضرّع و دعاى ریائى، از نمونه هاى سركشى و تجاوز است. «المعتدین»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://zenderoid.ir