.
ماده اول: بستن سرچشمههاى بردگى،
بردگى در طول تاریخ اسباب فراوانى داشت، نه تنها اسیران جنگى و بدهکارانى که قدرت پرداخت بدهى خود را نداشتند به صورت برده درمیآمدند که زور و غلبه نیز مجوز بردهگرفتن و بردهدارى بود، اما اسلام جلوی تمام این مسائل را گرفت. تنها در یک مورد اجازه بردهگیرى داد و آن در مورد اسیران جنگى بود. این مسلم است که در میدان جنگ و بعد از غلبه بر دشمن یا باید تمام افراد باقی ماندهی از دشمن را کشت و یا به جاى کشتن، آنها را اسیر کرد؛ چرا که اگر دشمن رها شود باز ممکن است نیروهاى خود را تجدید سازمان کرده و حملهی مجددى را آغاز نماید. اسلام راه حل دوم را برگزید؛ اما فرمود که بعد از اسارت صحنه دگرگون میشود، و اسیر با تمام جنایاتى که مرتکب شده است، به صورت یک امانت الهى در دست مسلمانان درمیآید که باید حقوق بسیارى را دربارهی او رعایت کرد.[2] 🌱
.