.
اما حکم اسیر بعد از خاتمهی جنگ یکى از سه چیز است:
آزاد کردن بیقید و شرط، آزاد کردنمشروط به پرداخت فدیه(غرامت) وبرده ساختن او. البته انتخاب یکى از این سه امر منوط به نظر امام و پیشواى مسلمانان است و او هم با در نظر گرفتن شرایط اسیران و مصالح اسلام و مسلمانان از نظر داخل و خارج، آنچه را شایستهتر باشد برمیگزیند و دستور اجرا میدهد.
اما در شرایطی که نظر امام و پیشواى مسلمانان بر این قرار میگرفت که اسیران آزاد نشوند، از آنجا که در آن روزگار امکانات و زندانهایى نبود که بتوان اسیران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، راهى جز تقسیم کردن آنها در میان خانوادهها و نگهدارى به صورت برده نداشت.
روشن است هنگامى که چنین شرایطى تغییر یابد، هیچ دلیلى ندارد که امام مسلمانان حکم بردگى را دربارهی اسیران بپذیرد، میتواند آنها را از طریق پرداخت غرامت آزاد سازد؛ زیرا اسلام پیشواى مسلمانان را در این امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند، و به این ترتیب تقریبا سرچشمههاى بردگى جدید در اسلام بسته شده است🌱
.