بیان اشتباه سروش محلاتی در تفسیر آیه «لا اکراه فی الدین» ♨️ هادی سروش در بیانی دو تفسیر از عبارت قرآنی «لا اکراه فی الدین» مطرح کرد؛ یکی به این معنا که در اصل پذیرش دین اکراه و اجباری وجود ندارد و دیگری به این معنا که در احکام دین هم نباید انسان‌ها را مجبور به انجام فرائض دینی کرد. ⭕️ در پاسخ عرض می‌کنیم که اولا این عدم تحمیل به این معناست که اجبار و اکراه تکوینی نفی شده‌است و این به این معنا نیست که از جهت تشریعی نیز کسی را مکلّف به دینداری و مسلمان شدن نکند. ♨️ در ثانی بعد از پذیرش دین، اسلام عمل به آموزه‌های دین را از مسلمانان خواسته‌است و حتی وجود مقدس حضرات معصومین (ع) هم در آن مدارا و مسامحه را جایز نمی‌دانستند از جمله: ⭕️ عدم تساهل در حدود الهی؛ از نظر اسلام اگر اقدام مخالفان در تعارض با حدود الهی باشد، چون انسانیّت انسان در گرو رعایت حقوق الهی است، مسامحه جایی ندارد. ♨️ مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی و فلسفه تأسیس آن اجرای احکام و حدود الهی است. از این‌رو، برخورد قاطع پیامبر به‌عنوان حاکم اسلامی در صدر اسلام با متخلّفان را شاهدیم و در آیات قرآن نیز بر اجرای احکام و حدود الهی تأکید شده‌است. ✍ طیبه زاهدی 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir