سید محمد صالح هاشمی 🇵🇸🇮🇷
. 👓 دردنیای مجازی هم میشود مطالعه کرد ✅ مطالب کاربردی در بحث حجاب 👌پیشنهاد میدهم برای مطالعه ای
. 💡شبـهـات پیـرامون زنـان ◀️ متـن بیستم ویکم 😠ریاست خانواده فقط با مرد نیست ✊انتقاد به ولایت مرد بر همسر ➕«الرجال قوامون علی النساء» 👆گرچه جمله خبری است، ولی درروح خود انشاء به همراه دارد؛ یعنی این مردان! شما قوّام منزل و سرپرست منزل باشید. [۱] 🔻هم چنین اگر درمعنای «تفضیل» دقت شود، شبهه ی نابرابری زن و مرد به کلی رفع خواهد شد؛ زیرا از آیه ی ۹۵ سوره ی نساء که می‌فرماید: «... فضّل اللّه المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» 🔺در می‌یابیم که کسی بر دیگران فضل و برتری دارد که تلاش و کوشش وی برای خدمت به خلق خدا بیشتر و وجودش برای جامعه مفیدتر باشد و در این زمینه بین زن و مرد فرقی نیست. 🔹پس یعنی تفضیل مطلق نیست بلکه نسبی است؛ زیرا در برخی موارد مرد بر زن برتری دادر و در بعضی اوقات زن بر مرد. 📗 بنابراین بادقت در آیات ۳۲ نساء، ۷۱ نحل، ۲۵۳ بقره، ۲۱ و ۵۵ اسراء و ۴ رعد آشکار می‌شود که تفضیل در صفات است نه ذات برای مثال بر پایه ی آیه ۵۵ اسراء، 🌹 پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله بر دیگر پیامبران برتری دارد، نه از این جهت که خلقت جسمی و بدنی حضرت با دیگر پیامبران متفاوت است بلکه به لحاظ صفات عالیه ی انسانی که در او هست. بنابراین در این آیه نیز، تفضیل مرد بر زن ذاتی و برگرفته از گوهر انسانیت نیست بلکه مرد از نظر جنسیت دارای خصایصی است که در اداره ی زندگی بر زن برتری دارد، نه از لحاظ انسانیت. [۲] 📝 آن چه تاکنون در تبیین ریاست در خانواده گفته شد، همه برمحور آیات قرآنی بود. 📍 ولی از این‌ها که بگذریم، بنابر فرمایش علامه محمدتقی جعفری رحمه الله، اعطای ریاست و سرپرستی خانواده به مرد، یک مسأله ی عقلی است و هر عقل سالم و وجدان با انصاف با کمی دقت آن را خواهد پذیرفت. ایشان می‌فرمایند: «چون نهاد خانواده مانندهر نهاد دیگر به ادراه کننده نیاز دارد، در اداره ی خانواده چهار فرضیه متصور است: ادامه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏷منابع [۱]: زن در آیینه جلال و جمال، صص ۳۶۶ ۳۶۷. [۲]: زن در اسلام، ص ۵۷.