♦️تمدن به مثابه فرآیند یا ویژگی♦️ 🔹تمدن به مثابه یک ویژگی یکباره پدید نخواهد آمد، تمدن مانند بلوغ و پختگی یک انسان متکی و مبتنی بر همه مراحل جنینی و نوزادی و خردسالی و نوجوانی اوست. 🔹عینیت و تحقق یک جامعه اسلامی، برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد باید مبتنی بر بینش تمدنی و یک خودآگاهی تمدنی باشد. حجت الاسلام محسن الویری بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش وسائل، نشست «تمدن به مثابه فرایند یا ویژگی؛ بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب» با ارائه حجت الاسلام محسن الویری در جمع تعدادی از استادان تاریخ اسلام گروه‌های معارف دانشگاه‌های قم در دانشگاه صنعتی قم روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد. ▫️تفاوت تولد و تحقق تمدن نوین اسلامی 🔸تمدن به مثابه یک ویژگی یکباره پدید نخواهد آمد، تمدن مانند بلوغ و پختگی یک انسان متکی و مبتنی بر همه مراحل جنینی و نوزادی و خردسالی و نوجوانی اوست. اگر گفته می‌شود تمدن نوین اسلامی متولد شده و از مرحله جنینی عبور کرده است به همین معنی است. باید بین تولد تمدن نوین اسلامی و تحقق آنکه مرحله کمال‌یافتگی آن است تفاوت نهاد. ▫️باید و نباید جایگاه کنونی ما در فرایند تمدن نوین اسلامی 🔸اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و با صراحت بیان کرده‌اند که ما اکنون در مرحله دولت‌سازی و جامعه‌سازی هستیم این پیام روشن را دارد که رسیدن به تمدن نوین اسلامی با شعار و کارهای نمایشی ممکن نیست. نمی‌توان دغدغه اصلاح امروز حاکمیت و جامعه اسلامی را نداشت و به تحقق تمدن امید بست. 🔸بینید؛ فرآیند تحقّق نظام اسلامی، همین‌طور قدم به قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می‌شود. نمی‌شود توقّع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم؛ اما دنیا را اصلاح کرده باشیم یا کشور، اسلامی شود؛ نه. ما باید به خود بپردازیم. پس یکی از چیزهایی که ما لازم داریم، استقامت و پایداری است. استقامت، یعنی مسیر و جهت گیری را گم نکنیم و مرتب خطاها را اصلاح کنیم و از این‌که به ما بگویند خطا کرده‌اید، بدمان نیاید. (۲۱/۹/۱۳۸۰) 🔸ایشان در این عبارت کوتاه حداقل سه وظیفه اصلاح خود، استقامت و پایداری و نقدپذیری را به عنوان بخشی از وظایف ما برای جامعه‌سازی بیان کرده‌اند و در جاهای دیگر هم به تفصیل دیگر وظایف همه را در این زمینه برشمرده‌اند. از جمله در دیدار ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ با تمدن‌پژوهان هم در این باره نکات مهمی را بیان کردند که امید می‌رود متن کامل سخنان ایشان به صورت رسمی منتشر شود. در این دیدار و البته در مواردی دیگر به صراحت بیان کرده‌اند که اگر ما موفق به ارائه یک نمونه جامعه اسلامی در کشور خودمان بشویم این نمونه به خودی خود منتشر خواهد شد و روش مواجهه اصلی ما با غرب هم در تخریب تمدن غرب نیست بلکه روش مواجهه ما ارائه یک مصداق تحقق یافته از جامعه اسلامی در میدان عمل است. ▫️سخن آخر 🔸عبور موفقیت‌آمیز ایران عزیز ما از مرحله انقلاب و نظام‌سازی و توقف بیش از انتظار ما در ایستگاه دولت‌سازی و به ویژه جامعه‌سازی، انبوهی از وظایف را متوجه همه ما به ویژه جامعه نخبگانی می‌کند. همه کسانی که نگاه تمدنی دارند، همه کسانی که آرزوی تحقق تمدن نوین اسلامی را در سر می‌پروانند، همه کسانی که به مصالح امت اسلامی می‌اندیشند، همه کسانی که دست یافتن به تمدن نوین اسلامی را امری دست‌یافتنی می‌شمرند اکنون باید برای عینیت یافتن و تحقق یک جامعه اسلامی در ایران عزیزمان بکوشند. انجام این وظیفه برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد باید مبتنی بر بینش تمدنی و یک خودآگاهی تمدنی باشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آنهاست» (۲۳/۷/۱۳۹۱) ▫️پرسش های حاضران 🔸در پایان این نشست پرسشهایی از سوی حاضران مطرح شد که مهمترین آنها چنین است: وجود یا عدم مقوله تمدن در منابع دینی، نسبت تمدن و فرهنگ، برتر بودن یا نبودن گفتگوی ادیان بر گفتگوی تمدنها، مدت زمان مورد نیاز برای به تکامل رسیدن فرایند تمدن‌سازی، سرعت ما در فرایند تمدن‌سازی، امکان یا عدم امکان بررسی آسیب ها و چالشه ای آینده تمدنی و کوشش برای حل آنها از هم اکنون، مشکلات و ضعف های تمدن اسلامی در عصر طلایی خود برای دور ماندن از آن در فرایند تمدن نوین اسلامی، دنبال شدن یا نشدن موضوع تمدن‌سازی از سوی ائمه علیهم السلام، رابطه امت اسلامی و تمدن اسلامی و ساختارهایی مانند اتحاد جماهیر اسلامی، رابطه بحث تمدن نوین اسلامی با جنگ تمدنهای هانتینگتون، خاستگاه شیعی داشتن یا نداشتن تمدن نوین اسلامی، نقطه افتراق الگوی تمدنی ما با دیگر کشورهای اسلامی، نمادها و مصداق‌های عینی تمدن، امکان‌سنجی بازخوانی موضع عملی ما در برابر تمدن غرب. vasael.ir/0003RM ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @TamadonEN