تفسير: 💠بهترين مورد انفاق- در اين آيه بهترين مواردى كه انفاق در آنجا بايد صورت گيرد، بيان شده است، و آن كسانى هستند كه داراى صفات سه گانه‌اى كه در اين آيه آمده است باشند در بيان اولين صفت مى‌فرمايد: انفاق شما مخصوصا «بايد براى كسانى باشد كه در راه خدا، محصور شده‌اند» (لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ) . 💠يعنى كسانى كه به خاطر اشتغال به مسألۀ جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و يادگيرى فنون جنگى از تلاش براى معاش و تأمين هزينۀ زندگى بازمانده‌اند. 💠سپس براى تأكيد مى‌افزايد: «همانها كه نمى‌توانند سفرى كنند» و سرمايه‌اى به دست آورند (لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ) . 💠 و در دومين توصيف از آنان، مى‌فرمايد: «كسانى كه افراد نادان و بى‌اطلاع آنها را از شدت عفاف، غنى مى‌پندارند» (يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ) . 💠 ولى اين سخن به آن مفهوم نيست كه اين نيازمندان با شخصيت قابل شناخت نيستند. لذا مى‌افزايد: «آنها را از چهره‌هايشان مى‌شناسى » (تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ) . 💠يعنى در چهره‌هايشان نشانه‌هايى از رنجهاى درونى وجود دارد كه براى افراد فهميده آشكار است. آرى! «رنگ رخساره خبر مى‌دهد از سرّ درون» . 💠و در سومين توصيف، مى‌فرمايد: آنها چنان بزرگوارند كه «هرگز چيزى با اصرار از مردم نمى‌خواهند» (لا يَسْئَلُونَ النّاسَ إِلْحافاً) . 💠معمول نيازمندان عادى اصرار در سؤال است ولى آنها يك نيازمند عادى نيستند. 💠و در پايان آيه، باز همگان را به انفاق از هر گونه خيرات خصوصا به افرادى كه داراى عزت نفس و طبع بلندند تشويق كرده، مى‌فرمايد: «و هر چيز خوبى در راه خدا انفاق كنيد خداوند از آن آگاه است» (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 245 کانال 👇 @Targomeh