🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ (ص/۲۹) 🔹(این) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گیرند. 🔸«مبارک» به چیزى گفته مى‌شود كه فایده و خیر آن، رشد و فزونىِ زیاد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارک است. «تبارک الّذى» در شب مبارک نازل شده است. «فى لیلة مباركه» در مكان مبارک نازل شده «ببكة مباركا» و خودش نیز مبارک است. «كتاب... مبارک» 🔸سیماى قرآن در این آیه ترسیم شده است: الف) متن آن نوشته شده است. «كتاب» ب) از سرچشمه‌ى وحى و علم بى‌نهایت الهى است. «انزلناه» ج) گیرنده‌ى آن شخص معصوم است. «الیک» د) محتوایش پر بركت است. «مبارک» ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «لیدّبروا» و) علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‌ى حركت معنوى و قرب به خداست. «لیتذكّر» ز) كسانى این توفیق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «اولوا الالباب» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن، مبارک است. (تلاوت، تدّبر، تاریخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غیبى، تشبیهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). «كتاب... مبارک» ▫️گرچه قرآن، مبارک است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّک جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و ... از خطرات) «كتاب... مبارک لیدبّروا» ▫️تدّبر در قرآن مقدّمه‌ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطایف علمى قرآن را درک كند ولى مایه‌ى غرورش شود. «یدّبّروا - یتذكّر» ▫️تدّبر باید در همه‌ى آیات قرآن باشد نه تنها در آیات الاحكام. «لیدّبروا آیاته» ▫️شرط تدبّر و بهره گیرى و پندپذیرى، عقل و خرد است. «لیدّبروا... و لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️كسانى كه از قرآن متذكّر نمى‌شوند، بى‌خردند. «لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى مى‌برند. « لیتذكّر اولوا الالباب » (در قرآن، امرى مخالف عقل یافت نمى‌شود) ▫️معارف قرآن پایان ناپذیر است. این كه به همه دستور تدبّر مى‌دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‌ى تازه‌اى مى‌رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‌ى اسرار قرآن را فهمیده باشند، تدّبر ما لغو است. «لیدبّروا آیاته» کانال 👇 @Targomeh