🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ (آلعمران/۱۷۹)
🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایش هاى پى در پى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مىگزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.
🔸این آیه، آخرین آیه دربارهى جنگ اُحد است كه مىفرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكستها و پیروزىها، براى شناخته شدن نهان انسانهاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسانها بودند و مىخواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مىفرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مىگیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعلهى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مىشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مىكند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمىكند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»
▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّتهاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب»
▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب»
▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مىكند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب»
▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهرهاى داده است. «لیطلعكم»
▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مىكند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء»
▫️خداوند علم غیب را به كسانى مىدهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله»
▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا»
▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیزالخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh