🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَٰلَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء/۱۷) 🔹بى‌گمان (پذیرش) توبه بر خدا، براى كسانى است كه از روى جهالت كار بد مى‌كنند، سپس زود توبه مى‌كنند. پس خداوند توبه‌ى آنان را مى‌پذیرد و خداوند، دانا و حكیم است. 🔸جهل در تعابیر دینی در مقابل عقل به کار می‌رود؛ اگر چه در عرف، مقابل علم است. بنابر این، مقصود از جهالت در آیه، بی‌عقلی است، یعنی گناهی که از روی غلبه‌ی شهوت یا غضب بر عقل حاصل شده باشد، این چنین گناهی مشمول عفو و مغفرت پروردگار است. این آیه به گوشه‌اى از شرایط قبولى توبه اشاره مى‌كند. از جمله آنكه: ➖ گناه، از روى نادانى و بى‌توجّهى به عواقب گناه باشد، نه از روى كفر و عناد. ➖ زود توبه كند، پیش از آنكه گناه او را احاطه كند، یا خصلت او شود، یا قهر و عذاب الهى فرا رسد. 🔸امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی: خدای من! در آن هنگام که من اقدام به معصیتت کردم، نه از آن جهت بود که منکر ربوبیتت بودم و نه به خاطر این که فرمانت را سبک شمردم ... بلکه خطایی بود که پیش آمد و نفس من، مرا در نظرم زینت داد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️پذیرفتن توبه‌ى واقعى، از حقوقى است كه خداوند براى مردم، بر عهده‌ى خودش قرار داده است. «التوبة على اللّه» ▫️علمى كه در برابر هوس‌ها و غرائز پایدار نباشد، جهل است. «یعملون... بجهالة» ▫️تا گناه زیاد نشده، توبه آسان است. در این آیه مى‌خوانیم: «یعملون السوء» كه مراد انجام یک گناه است، ولى در آیه‌ى بعد مى‌خوانیم: «یعملون السیّئات» كه مراد گناهان زیاد است كه توبه از آن مشكل است. ▫️خداوند، گناهكاران را به توبه‌ى فورى تشویق مى‌كند. «یتوبون من قریب» ▫️سرعت در توبه، كلید قبولى آن است. «یتوبون من قریب» ▫️توبه باید واقعى باشد، اگر تظاهر به توبه كنیم خدا مى‌داند. «كان اللَّه علیماً» ▫️پذیرش عذر گناهكاران بى‌عناد، مطابق با حكمت است. «علیماً حكیما» کانال 👇 @Targomeh