(آيه ٨٩) -در اين آيه به سه امتياز مهم كه پايۀ همۀ امتيازات انبياء بوده اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اينها كسانى بودند كه هم كتاب آسمانى به آنان داده‌ايم و هم مقام حكم و هم نبوت» (أُولئِكَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ) . «حكم» در اصل به معنى منع و جلوگيرى است، و از آنجا كه عقل جلو اشتباهات و خلافكاريها را مى‌گيرد، همچنين قضاوت صحيح مانع از ظلم و ستم است، و حكومت عادل جلو حكومتهاى نارواى ديگران را مى‌گيرد، در هر يك از اين سه معنى استعمال مى‌شود. سپس مى‌فرمايد: «اگر اين جمعيت-يعنى مشركان و اهل مكّه و مانند آنها- اين حقايق را نپذيرند، دعوت تو بدون پاسخ نمى‌ماند، زيرا ما جمعيتى را مأموريت داده‌ايم كه نه تنها آن را بپذيرند بلكه آن را محافظت و نگهبانى كنند جمعيتى كه در راه كفر گام برنمى‌دارند و در برابر حق تسليمند» (فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 619 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺