🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ (آلعمران/۲۶)
🔹بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مىدهى و از هر كس بخواهى حكومت را مىگیرى و هر كه را بخواهى عزّت مىبخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مىنمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.
🔸در تفاسیر مىخوانیم كه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعدهى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مىكردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان كه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله كلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در این جرقهها، فتح كاخهاى مدائن و یمن را از جبرئیل(ع) دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مىزدند كه این آیه نازل شد.
🔸آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست و بدون جهت و دلیل، خداوند كسى را عزّت نمىبخشد و یا ذلیل نمىسازد. مثلاً در روایات مىخوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مىكند و هر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مىگرداند. بنابر این عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینههاى آن به دست خود ماست.
❇️ از پيامهای آیه
▫️مالک واقعى تمامى حكومتها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالک الملک»
▫️اكنون كه مالک اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند «مالک الملک»
▫️اگر انسان مالک مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور، و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالک الملک»
▫️خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مىدهد. همانگونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین(علیهم السلام) عطا نمود. «تؤتى الملک من تشاء»
▫️حكومت و حاكمیّت، دلبستگىآور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است.
▫️عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم (نساء/۱۳۹) «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
▫️توحید در دعا و عبادت یک ضرورت است.(در مناجات شعبانیه: الهی بیدک لا بیدک غیرک زیادتی و نقصی) «بیدک الخیر»
▫️آنچه از اوست، چه دادنها و چه گرفتنها، همه خیر است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانیم. «بیدک الخیر»
▫️سرچشمهى بدىها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمىزند. «بیدک الخیر انک على كلّ شىء قدیر»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران#دائره_المعارف#تفسیر@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺