🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل/۱۲۵) 🔹(اى پیامبر مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوه‌اى كه نیكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاه‌تر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مى‌شناسد. 🔸از این آیه تا آخر سورهٔ نحل، دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است. این آیه براى همه مسئولین، مربیان، معلّمان، اساتید، علما، دانشجویان، طلاب حوزه، امام جماعت مساجد، نخبگان جامعه و ... دستور جامعى مى‌دهد كه باید آنان براى موفقیّت خود با شیوه‌هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همه‌ى مردم را نمى‌توان با یک شیوه دعوت كرد، هر شخصى یک روح و ظرفیتى دارد كه باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، عوام را با موعظه نیكو و مخالفان را با جدال نیكوتر، ارشاد كنیم. موعظه نیكو آن است كه واعظ به آنچه مى‌گوید عمل كند و جدال نیكو آن است كه در آن توهین و تحریک غلط احساسات، نباشد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️اولین وظیفه انبیا، دعوت است. «اُدع» ▫️دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّک» ▫️دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى است.) ▫️موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان) ▫️بیان آثار و بركات خوبى‌ها و آفات و خطرات بدى‌ها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل) ▫️شما بیشتر ضامن وظیفه هستید تا ضامن نتیجه. «ان ربک هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین» ▫️حكمت و برهان همیشه نیكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شیوه خوب یا شیوه‌ى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد) ▫️اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى‌دهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...» @Targomeh