🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش دوم) 🔹ادامه‌ی توضیحات آیه ۱۲ سوره یس 🔸كلمه «امام»، هم به كتاب آسمانی گفته شده است: «و من قبله كتاب موسى اماما» (هود/۱۷ و احقاف/۱۲) و هم به اشخاص: «انّى جاعلک للنّاس اماما» (بقره/۱۲۴) در روایات، امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان یكى از مصادیق «امام مبین» معرّفى شده كه همه‌ى علوم در نزد اوست.(تفسیر نورالثقلین). 🔸«امام مبین» به معنای پیشوای روشنگر است و در این‌جا اشاره به کتاب علم الهی است که اعمال همه‌ی انسان‌ها و حوادث در آن جا ثبت و محفوظ است و به آن امام می‌گویند، چرا که در رستاخیز پیشوای مأموران و معیار سنجش ارزش اعمال انسان‌هاست. 🔸بیشتر مفسّران مراد از «امام مبین» را لوح محفوظ دانسته‌اند كه در قرآن به آن «اُمّ الكتاب» (زخرف/۴) گفته شده است و از آن جایى كه این كتاب حاوى تمام دانش‌ها است و همه چیز و همه كس تابع مقدّراتى است كه در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته‌اند. ❇️ از پيام‌های آیه ۱۲ ▫️در برابر عقاید انحرافى و انكارآمیز كافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «انّا نحن نُحى» ▫️همه مردگان در قیامت زنده مى‌شوند. «نحىِ الموتى» ▫️پرونده‌ى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نكتب... و آثارهم» ▫️نه فقط اعمال، بلكه همه آثار آن نیز ثبت مى‌شود و در حساب قیامت لحاظ مى‌گردد. «نكتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و ... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراكز فحشا و ترویج عقاید باطل و ...) ▫️سروكار ما در قیامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نكتب، احصینا» ▫️انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلكه مسئول پیامدهاى آن نیز هست. «و آثارهم» ▫️دستگاه محاسباتى خداوند دقیق است. «كلّ شىء احصیناه» ▫️دادگاه الهى، پیش روى همه روشن است. «احصیناه فى امام مبین» @Targomeh