─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. مریم آيه 61-62-63🌷 آیه🔻 ⤵«٦١» ﺟَﻨَّﺎﺕِ ﻋَﺪْﻥٍ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻭَﻋَﺪَ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ﻋِﺒَﺎﺩَﻩُ ﺑِﺎﻟْﻐَﻴْﺐِ ﺇِﻧَّﻪُ ﻛَﺎﻥَ ﻭَﻋْﺪُﻩُ ﻣَﺄْﺗِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻭﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺐ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ، ﻣﺴﻠّﻤﺎً ﻭﻋﺪﻩ ﻱ ﺍﻭ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺘﻨﻲ ﺍﺳﺖ. آیه🔻 ⤵«٦٢» ﻟﺎ ﻳَﺴْﻤَﻌُﻮﻥَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻟَﻐْﻮﺍً ﺇِﻟَّﺎ ﺳَﻠَﺎﻣﺎً ﻭَﻟَﻬُﻢْ ﺭِﺯْﻗُﻬُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺑُﻜْﺮَﺓً ﻭَ ﻋَﺸِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﺨﻦ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺍﻱ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ، (ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭﺷﺎﻥ) ﺟﺰ ﺳﻠﺎم (ﻧﻴﺴﺖ) ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻫﺮ ﺻﺒﺤﮕﺎﻩ ﻭ ﺷﺎﻣﮕﺎﻩ، ﺭﻭﺯﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. آیه🔻 ⤵«٦٣» ﺗِﻠْﻚَ ﺍﻟْﺠَﻨَّﺔُ ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻧُﻮﺭِﺙُ ﻣِﻦْ ﻋِﺒَﺎﺩِﻧَﺎ ﻣَﻦْ ﻛَﺎﻥَ ﺗَﻘِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﺍﻳﻦ، ﻫﻤﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺟﻨّﺖ» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻔﺮﺩ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ، «ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺟﻨّﺎﺕ» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﻤﻊ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻍ ﻭ ﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﺍﺳﺖ. ♻ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﻍ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺍﻟﺮّﺣﻤﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﻭ ﻟﻤَﻦ ﺧﺎﻑ ﻣﻘﺎم ﺭﺑّﻪ ﺟﻨّﺘﺎﻥ... ﻭ ﻣﻦ ﺩﻭﻧﻬﻤﺎ ﺟﻨّﺘﺎﻥ» ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: 🌻 ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ، ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﻍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ، ﻧﻮﻉ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ♻ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺍﺯ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻭ ﻣَﻦ ﺍﻭﻓﻲ ﺑﻌﻬﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﻟﻠّﻪ» ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﻭﻓﺎﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ؟ 🌻ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻟﻐﻮﻱ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ، ﻫﻢ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﻐﻮ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻳﺎﻭﻩ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻧﺞ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﻴﺴﺖ. ♻ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﻧﻮﺭﺙ ﻣَﻦ ﻛﺎﻥ ﺗﻘﻴّﺎ» ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﺭﺙ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ. ﮔﺮﭼﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﻛﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ، ﺍﺭﺙ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﭘﺎﺩﺍﺷﻬﺎﻱ ﻣﺎ ﺍﺭﺛﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﺞ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ. 🌻ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﻭﺯﺧﻲ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺩﻭﺯﺥ ﺷﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ. ♻ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻪ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﻣﻌﺪﻩ ﺍﺵ ﺷﻜﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩ. ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺩﻭ ﻧﻮﺑﺖ ﻏﺬﺍ ﺑﺨﻮﺭ، ﺻﺒﺢ ﻭﻏﺮﻭﺏ، ﻭ ﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻏﺬﺍ ﻧﺨﻮﺭ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﺪﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ «ﺭﺯﻗﻬﻢ ﻓﻴﻬﺎ ﺑﻜﺮﺓ ﻭﻋﺸﻴّﺎ» ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ─┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-⛳ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﻍ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻨّﺎﺕ ﻋﺪﻥ» ٢-🔻 ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻱ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﻣﻮﻋﻮﺩ، ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭﻋﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ» ٣-⛳ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺑﺎﻟﻐﻴﺐ» ٤-🔻 ﻛﻠﺎم ﺭﺍﻳﺞ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻳﺴﻤﻌﻮﻥ... ﺍﻟﺎ ﺳﻠﺎﻣﺎ» ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺍﻣﻦ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﻫﻢ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺳﻠﺎم ﻣﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ، «ﺳﻠﺎم ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻃﺒﺘﻢ» ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ. «ﻓﺴﻠﺎم ﻟﻚ ﻣﻦ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻴﻤﻴﻦ» ٥ -⛳ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﻢ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺭﻭﺣﻲ ﺍﺳﺖ، «ﺍﻟﺎّ ﺳﻠﺎﻣﺎ» ﻭ ﻫﻢ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺟﺴﻤﻲ. «ﺭﺯﻗﻬﻢ ﺑﻜﺮﺓ ﻭ ﻋﺸﻴّﺎ» ٦-🔻 ﺩﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻬﺸﺖ، ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﻧﻘﻀﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ، ﻗﻮﻱ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻧﻮﺭﺙ» ٧-⛳ ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﻴﺮﺍﺙ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻧﻮﺭﺙ ﻣﻦ ﻋﺒﺎﺩﻧﺎ ﻣَﻦ ﻛﺎﻥ ﺗﻘﻴّﺎ» 📚 ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ، ٤٦ - ٦٢. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺸﻒ ﺍﻟﺎﺳﺮﺍﺭ. ﺗﻮﺑﻪ، ١١١. ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ، ﺝ ٢، ﺹ ٣١. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ ؛ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺑﺮﻗﻲ. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻋﺪﻥ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺍﺳﺖ. ﺯﻣﺮ، ٧٣. ﻭﺍﻗﻌﻪ، ٩١. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺸﻒ ﺍﻟﺎﺳﺮﺍﺭ. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .