─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. مریم آيه 71-72🌷 آیه🔻 ⤵«٧١» ﻭَﺇِﻥ ﻣِّﻨﻜُﻢْ ﺇِﻟَّﺎ ﻭَﺍﺭِﺩُﻫَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠَﻲ ﺭَﺑِّﻚَ ﺣَﺘْﻤﺎً ﻣَّﻘْﻀِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، (ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﺭﻭﺩ ﺷﻤﺎ) ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺣﻜﻤﻲ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻃﺒﺮﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺭﻭﺯﻱ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻦ ﺭﻭﺍﺣﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﮔﺮﻳﺴﺖ، ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺗﻮ ﭼﺮﺍ ﺍﺷﻚ ﻣﻲ ﺭﻳﺰﻱ؟ 🌱 ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﺮﻳﻪ ﻱ ﺗﻮ. ﻋﺒﺪﺍﻟﻠّﻪ ﮔﻔﺖ: ﻭﻟﻲ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﻲ ﮔﺮﻳﻢ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ» ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻢ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻢ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ 🏖ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﻨﺎ ﺷﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺻﺮﺍﻁ ﭘﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻌﻀﻲ ﺗﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﻛُﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ. 🌱ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ (ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺪ) ﻭﺍﺭﺩ ﺟﻬﻨّﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺁﺗﺶ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺮﺩ ﺷﺪ. 🏖 ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻛﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺣﺘﻤﻲ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ، ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭﻧﺪ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻳﻲ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ. 🌱ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ «ﻭﺭﺩ ﻣﺎء ﻣَﺪﻳﻦ» ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﺏ ﺷﻬﺮ ﻣَﺪﻳﻦ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﺏ ﺷﺪ. 🏖 ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻣﻨﻜﻢ» ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ، ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ. 🌱ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﺘّﻘﻴﻦ، ﻧﺠﺎﺕ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺷﺮﻙ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻫﻮﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣّﺎ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻟﻜﻦ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﺮﻙ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﻓﺎﺳﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-🍁 ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺁﻥ، ﺣﺴﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻭﺩﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻨﺤﺸﺮﻧّﻬﻢ... ﻟﻨﻨﺰﻋﻦّ... ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ» ٢-🍁 ﺧﺪﺍ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎ ﻭﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﻭﺣﺘﻤﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺭﺑّﻚ ﺣﺘﻤﺎًﻣﻘﻀﻴّﺎ» ﺍﻭﻟﺌﻚ ﻋﻨﻬﺎ ﻣﺒﻌﺪﻭﻥ» ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭ ﻧﮕﺎﻫﺪﺍﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻧﺒﻴﺎء، ١٠١. 🌾«ﻭ ﻫﻢ ﻣﻦ ﻓﺰﻉ ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺁﻣﻨﻮﻥ» ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻭﺣﺸﺖ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﻨﺪ. ﻧﻤﻞ، ٨٩. 🌾«ﻟﺎﻳﺴﻤﻌﻮﻥ ﺣﺴﻴﺴﻬﺎ» ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ، ﺻﺪﺍﻱ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ. ﺍﻧﺒﻴﺎء، ١٠٢. 🌾 ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺁﻳﺎ ﻧﺸﻴﻨﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺮ ﺁﺏ ﻓﻠﺎﻥ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪم، ﻣﺮﺍﺩﺵ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺩﺧﻮﻝ ﺩﺭ ﺁﺏ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ آیه🔻 ⤵«٧٢» ﺛُﻢَّ ﻧُﻨَﺠِّﻲ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺍﺗَّﻘَﻮﺍْ ﻭَّﻧَﺬَﺭُ ﺍﻟﻈَّﺎﻟِﻤِﻴﻦَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺟِﺜِﻴّﺎً ترجمه🔻 ⤵ﺳﭙﺲ ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺭﺍ (ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ) ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺫﻟّﺖ) ﺑﻪ ﺯﺍﻧﻮ ﺩﺭﺁﻣﺪﻩ (ﺍﻧﺪ) ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻫﻤﻪ ﻱ ﻣﺮﺩم ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺗﺶ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ؛ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺮﻕ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﺩ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺐ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭﻳﺪﻥ ﻣﺮﺩ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺜﻞ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻋﺎﺩّﻱ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ─┅─═ঊঈ🌳ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-♨ ﺩﻭﺯﺥ ﮔﺬﺭﮔﺎﻩ ﺗﻘﻮﺍﭘﻴﺸﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﺘﮕﺎﻩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍِﻥ ﻣﻨﻜﻢ ﺍﻟﺎّ ﻭﺍﺭﺩﻫﺎ... ﺛﻢّ ﻧﻨﺠّﻲ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺗّﻘﻮﺍ ﻭ ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ ﻓﻴﻬﺎ» ٢-🌿 ﺗﻘﻮﺍ، ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ. «ﺛﻢ ﻧﻨﺠّﻲ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﺗّﻘﻮﺍ» ٣-♨ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍ ﻇﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» ٤-🌿 ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﻣﺴﺘﺤﻖّ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻧﺬﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» (ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﻭ ﭘﺴﺘﻲ ﺭﻫﺎﻳﺶ ﻛﻨﻨﺪ) 📚 ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴن 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .