🔴گفتگوی متفاوتی داشتم با دوستان نسیم آنلاین 🔴صهیونیسم و ذهنیت تاریخی یهودیان؛ دو دلیل پاکسازی قومی پاکسازی قومی 1948 محصول ایدئولوژی صهیونیسم بود. اما صهیونیسم چه ویژگی‌هایی دارد که منجر به پاکسازی قومی می‌شود؟ 🔴صهیونیسم اصلی‌ترین مسئله، سرزمین است. یعنی برای سرزمین فلسطین ارزش قائل است، تفاوت قائل است. لذا بازگشت به این سرزمین و گرفتن این سرزمین با هر روشی برای این ایدئولوژی مشروعیت‌پذیر می‌شود. بنابراین ذیل این پارادایم رفتارها و کنش‌گری‌هایی در این راستا رخ می‌دهد. 🔴در پرانتز این نکته را هم بگویم که در این زمینه  من نگاه خودم را عرض می‌کنم یعنی خیلی نمی‌توانم بین یهود و صهیونیسم تفاوت قائل شوم. دلالت‌های برتری نژادی یهود در تاریخ مفصل است. یعنی یک زمانی قدرت یهود در اقتصاد است، این برتری‌خواهی را شما در کنشگری اقتصادی رسماً می‌بینید. یعنی می‌پذیرد که از دیگران ربا بگیرد و خیلی اتفاقات دیگر را در نوع برخورد با غیر یهود شما می‌بینید. این هم نکتۀ مهمی بود که گفتم به آن اشاره کنم. این ایدئولوژی چون آن سرزمین و آن حکومت را مقدس می‌بیند، در کنار دیگر مؤلفه‌های یهودی -که اشاره کردم در یهودیت نیز ما می‌توانیم برخی سویه‌های نژادی را ببینیم- که دارد وقتی تبدیل به ایدئولوژی صهیونیسم می‌شود، شیوۀ پاک‌سازی قومیتی را به هر روشی که باشد، می‌پذیرد. مثلاً یکی از افراد خیلی مشهور همان دهۀ اول تشکیل اسرائیل، مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل در دهه 70 میلادی است. او یک جملۀ مشهوری دارد که می‌گوید من می‌جنگم پس هستم. یعنی یک نکته در آن منظومۀ فکری وجود دارد که موجب تلاش برای بازپس‌گیری سرزمین مقدس می‌شود و در نتیجۀ این تلاش، فرد موجودیت خود را طبق آن جمله که من می‌جنگم پس هستم تعریف می‌کند. می‌گوید من می‌جنگم برای سرزمین مقدس تا هویتم ایجاد بشود یا به عبارت دیگر من پاکسازی قومیتی ایجاد می‌کنم تا هویتم ایجاد بشود 🔴آن نگاه‌های کلان که می‌گوید صهیونیسم تجلی تمدن غرب است، تعبیر غلطی نیست. شما می‌بینید اقتصاد همان اقتصادی که مثلاً آقای سومبارت ترسیم کرده است. آقای سومبارت یک متفکر آلمانی است که سال 1906 فوت می کند. او یک کتابی دارد که دربارۀ همین مسئله است و درصدد است که ثابت کند اقتصاد لیبرال، اقتصاد برآمده از یهود هست. در واقع دارد جوابی به کتاب مشهور ماکس وبر-«اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری»- می‌دهد. وبر سرمایه‌داری را نتیجۀ تفکر پروتستانیسم می‌داند. سومبارت اما در پاسخ به او درکتاب «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» می‌گوید پروتستانتیسم، فرقه‌ای یهودی شده از مسیحیت است و سرمایه داری برآمده از یهودیت است. یعنی می‌خواهم بگویم مسئلۀ جدیدی هم نیست و در مورد آن خیلی بحث شده است. 🔴خشونت‌های غیرطبیعی نتیجۀ انحراف مکاتب از تعادل است. شما از خوارج بگیر تا جنگجویان صلیبی در اروپا تا بیاید برسد به داعش. مکتب‌هایی که از تعادل خارج می‌شوند، به خشونت منجر می‌شوند. این مسئلۀ اول. مسئلۀ دوم خشونت را من در این پازل می‌بینم که در همان پارادایم سرزمین مقدس است که برایش توجیه‌پذیر می‌شود. البته این مسئله یک بعد تاریخی هم دارد. به هر حال یهود همیشه در سختی و تحت فشار بوده است. همیشه مخصوصاً در اروپا مورد تنفر بوده است، مورد فشار بوده است و همیشه در حاشیه بوده‌اند. با این ترس تاریخی که دارد خیال می‌کند اگر خودش هم خشونت شدیدی بر علیه یک جامعه به کار بگیرد آن جامعه از ترس عقب نشینی می‌کند و این یک اشتباه جدی صهیونیست‌ها است که فکر می‌کنند باقی جوامع هم مثل خودشان فکر می‌کنند. در حالیکه فلسطین اصلاً پارادایم‌های هویتی‌اش فرق می‌کند، هویت تاریخی‌اش فرق می‌کند، یا به اصطلاح ذهن تاریخی‌اش متفاوت هست. یعنی رفتارهای متفاوت نشان می‌دهد. اما خشونت‌های الان و زدن بیمارستان برای القای ترس است که منجر به تخلیۀ سرزمین شود که فعلاً بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.   🔴جنس درگیری نهادهای اروپایی و جامعه‌های بین‌المللی چون که با این تفکر درگیری مستقیم نیست، بیشتر از جنس مسئلۀ فلسطین و اسرائیل است. یعنی سعی می‌کنند با تذکر به دو طرف یک جوری مسئله را کنترل کنند و پروندۀ آن را ببندند. اصلاً این مسئله یعنی "صهیونیسم" برایشان مطرح نیست چون با آن برخوردی ندارند و از طرف دیگر فرهنگ صهیونیسم با فرهنگ قاطبۀ اروپا و آمریکا مشترک است. حتی آن‌جا که می‌خواهد اعتراض کند یا برخورد کند به آپارتاید در فلسطین اعتراض می‌کند. نمی‌گوید کل این تفکر غلط است. حتماً یک تنفر و بارمنفی در اروپا نسبت به یهود وجود دارد ولی باز در مصداق به آن می‌پردازند و می‌گویند رفتار اسرائیل با عرب‌ها آپارتایدی است یا با فلسطینی‌ها آپارتایدی و نژادپرستی است ولی با خود مسئله و خود تفکر درگیر نمی‌شوند گفتگو را اینجا بخوانید: https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2378503 @Thirdintifada