مقایسه صلح حدیبیه با پیشنهاد صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی ، قیاس مع الفارق: چندی است که برخی ها حرف های مولوی عبدالحمید را حمل بر استدلال ایشان به صلح حدیبیه می کنند، در حالی که این استدلال کاملا مردود و اساساً قیاس مع الفارق است: اولا: در صلح حدیبیه هیچگاه رسول الله (ص) و مسلمین ، مشرکین را به رسمیت نشناختند و برعکس این مشرکین بودند که در خواست صلح دادند و برای اولین بار مسلمانان را به رسمیت شناختند. حال با اعلام صلح با رژیم غاصب و پذیرش این رژیم به عنوان یک دولت جهانی، عملا معکوس و ضد صلح حدیبیه کار شده است. دوما: صلح حدیبیه یک تکنیک بود و این تکنیک به منزله پایان تمام جنگ ها نبود، و هیچگاه این صلح ،عقیده مصمم مسلمانان را بر از بین بردن حکومت مشرکین سست نکرد و همواره در این مسیر مسلمانان تجهیز و آمادگی خود را افزایش می دادند تا اینکه دو سال بعد از صلح حدیبیه مکه توسط مسلمانان فتح شد و حکومت مشرکین ساقط شد. اما پیشنهاد دو دولت مستقل در کنار هم و صلح بین این دو دولت، ماهیت راهبردی و مبنایی دارد ، فلذا وقتی شما این حکومت غاصب را به رسمیت شناختی ، وقتی شما پذیرفتی که دو دولت وجود دارد، لذا این دیگر تاکتیک نیست، بلکه یک راهبرد تمکین کفار حربی در دل مسلمین است. سوما: هیچگاه در صلح حدیبیه با فرض اینکه مشرکین نابود شدنی و محو شدنی نیستند صلح صورت نگرفت، و این تکنیک مقدمه محو مشرکین در مکه بود، اما پیشنهاد مذاکره و صلح با اسرائیل با پیش فرض اینکه اسرائیل نابود شدنی نیست مطرح می شود! چهارما: در صلح حدیبیه عزت و استقلال مسلمانان حفظ شد، نه برتری مشرکین بر مسلمانان بود و نه امکانات اولیه مسلمانان در اختیار مشرکین بود و صلح صرفا برای سفر حج بود، اما در این مذاکرات و صلح پیشنهادی با توجه به اینکه تمام امکانات اولیه فلسطینی ها مانند برق و آب و خوراک و غیره در اختیار غاصبین صهیونیستی است حفظ نمی شود، نه استقلالی وجود دارد و نه عزتی بلکه صلح با ذلت است. پنجما: یکی از مفاد صلح حدیبیه آن بود که "ده سال میان طرفین صلح برقرار گردد" و حتی مشرکین علیه همپیمانان مسلمانان مثل برخی از قبایل یهود هم نجنگند (چه رسد به خود مسلمان)، اما دو سال بعد، قریش این صلح‌نامه را نقض کرد. قبیله بنی‌خزاعه با مسلمانان و قبیله بنی‌بکر با قریش هم‌پیمان بودند. در نبردی که در سال هشتم میان این دو قبیله رخ‌داد، مردانی از قریش(مشرکین) به نفع بنی‌بکر، افرادی از بنی‌خزاعه را کشتند و همین مسئله باعث شد که مسلمانان آماده جهاد و فتح مکه شوند.لازم به ذکر است که ابوسفیان شخصاً برای عذرخواهی به مدینه رفت، اما رسول الله (ص) عذر این مشرک را نپذیرفت و فتح مکه صورت گرفت. حال امروز در خصوص صهیونیست ها آیا هر روز مسلمان کشته نمی شود؟ آیا هر روز هتک حرمت مسلمانان توسط غاصبان صهیونیست صورت نمی گیرد؟ آیا هر روز این رژیم غاصب علیه مسلمانان طراحی نمی کند؟! روزی نیست که به واسطه تجاوز و غصب و کشتار و هتک حرمت مسلمان و طراحی علیه مسلمانان دنیا توسط این رژیم جنایتکار مذاکرات ناموفق پیشین در حال نقض شدن نباشد. این برخی از تضاد های صلح حدیبیه با پیشنهاد صلح با رژیم صهیونیستی است که برای اهل علم روشن است که قیاس ، قیاس مع الفارق است. 🖌کانال اندیشکده اسلامی فاروق: 🌹@farouq_andishkadeh🌹